Az óév legjelentősebb eseményeinek összefoglalója.

Meglehetősen mozgalmas és eseményekkel teli év volt 2017 a magyar rádiós piacon. Az új esztendő startjával együtt egy piaci átrendeződés vette kezdetét januárban. Ennek oka, hogy 2016. november 19-én megszűnt Magyarország egyetlen országos lefedettségű kereskedelmi rádiója, a Class FM.

(adatok forrása: Kantar Hoffmann)

Az adó földfelszíni sugárzásának leállását követően közel 2 millió rádióhallgató volt kénytelen új állomást keresni magának, vagy rosszabb esetben egyéb alternatíva után nézni. Az év elején nyilvánosságra hozott első kutatások eredménye szerint inkább előbbi következett be: a hallgatók száma nem csökkent jelentősen, sőt, egyes értékek még növekedtek is az egy évvel korábbi állapothoz képest.

A Class FM URH-sávban való elhallgatásából szinte minden rádió profitált kisebb-nagyobb mértékben. Országos szinten – a helyi állomásokon túl – a tavalyelőtt popzeneire hangolt Petőfi Rádió, és a 2016. júniusában a budapesti 96.4 MHz-en megszólaló, majd novemberben 9 vidéki frekvenciával gyarapodó – és az ország legnépszerűbb reggeli műsorát átigazoló – Rádió 1 könyvelhetett el számottevő növekedést. A fővárosban leginkább a három kereskedelmi rádió, a Music FM, a Sláger FM és a Rádió 1 tudta növelni közönségét.

Terjeszkedett a Rádió 1

A körülményekhez képest gyors konszolidációt később újabb jelentős változások követték a Rádió 1 hálózat bővítésének megkezdésével. Az állomás célul tűzte ki, hogy belátható időn belül minden megyeszékhelyen megjelenjen, ami 2017 utolsó hónapjára egy-két kivételtől eltekintve meg is valósult. Év végére már csaknem országos lefedettséggel rendelkezett az adó, amit nagyobb részben programming és kereskedelmi együttműködésekkel, felvásárlásokkal, kisebb részben pedig frekvenciapályázatokon való indulással valósítottak meg.

(a Rádió 1 vételkörzete 2017. januárban és decemberben)

Bár a Rádió 1 térhódításának következtében hosszú idő után ismét két országos mainstream zenei rádióból választhatnak a hallgatók, a helyi és körzeti állomások száma az ország bizonyos régióiban csökkent. Az addig 24 órában lokális információkat szolgáltató adókon most már – a Rádió 1 műsorformátumának és a törvénynek megfelelően – csak 4 óra helyi tartalom hallható.

Megszűnt/átalakult az egri Rádió Eger, a salgótarjáni Rádió Focus, a békéscsabai Csaba Rádió, a székesfehérvári Kék Duna, a zalaegerszegi Egerszeg Rádió, a szombathelyi Frisss FM, a soproni Sopron Rádió, a Tisza-tó körzetét lefedő Tisza-tó Rádió, a debreceni Debrecen Rádió FM95, az Európa Rádió szegedi frekvenciája, és a Baranya megyében sugárzó pécsi központú Rádió 1.

A Kantar-Hoffmann legfrissebb, szeptember-november közti időszakot átölelő hallgatottsági mérése szerint a Rádió 1 Budapesten a második, országos szinten pedig a harmadik leghallgatottabb rádió a 15 évesnél idősebbek körében. Az év folyamán több felmérésben és célcsoportban is piacvezető poziciót tudott elérni az adó.

Frissült a Petőfi Rádió

Az ország legnagyobb zenei rádióját, a Petőfi Rádiót sem kerülték el a változások 2017-ben. Májusban Tiszttartó Titusz váltotta Pető Zoltánt a csatornaigazgatói poszton. Az új vezető célul tűzte ki, hogy „közszolgálati keretek között, még inkább a magyar zenét középpontba állítva” a Petőfi Rádiót tegyék Magyarország leghallgatottabb rádiójává. Az adó Superbrands díjat is kapott, amelynek átadóján Pető Zoltán úgy fogalmazott: „A legfrissebb kutatások szerint a Petőfi Rádió Magyarország leghallgatottabb rádiója. Ez az elmúlt egy év frissítéseinek köszönhető, amelyek segítségével megdupláztuk hallgatóinkat, akik most már mintegy kétmillióan vannak”.

A frissítés 2017-ben is folytatódott: november 6-án új szlogennel jelentkezett a Petőfi, a két éve bevezetett „Életed ritmusa” jelmondatot „A te slágered” váltotta. A szlogencseréhez igazodva a hangzó arculat is megújult: a sweeperek, jingle-ök és egyéb arculati elemek mellett a hírblokkok hangzásvilága is modernebb lett. A Kantar-Hoffmann legutóbbi kutatása szerint a 15 évnél idősebbek körében a Petőfi Rádiónak megközelítőleg 2 millió hallgatója van, majdnem 600 ezerrel több, mint a második helyezett Kossuth Rádiónak.

Vezetőcserék és új rádió Budapesten

A csak budapesti adótelephellyel rendelkező állomások között – felméréstől és célcsoporttól függően – a Sláger FM és a Music FM vezetett az év során. Mindkét adónál voltak személycserék: júliusban Mikus Tamara lett a Sláger FM programigazgatója, a Music FM-nél pedig Juhász Gergely érkezett László G. Gerzson helyére a zenei igazgatói poszton.  Az új menedzserek kisebb-nagyobb változásokat is hoztak magukkal, így a Sláger FM zenei kínálata enyhén a 90-es évek irányába, a Music FM formátuma pedig a CHR-Dance-től a „sima” CHR felé módosult.

Programming átalakuláson ment keresztül a Rádió Rock is. Az adó új műsorigazgatója, Sivák Péter nyáron úgy nyilatkozott, hogy a Rádió Rockot szélesebb közönségnek szeretnék alternatívaként kínálni, nemcsak rockereknek, hanem mindenkinek, aki nyitott a rock vagy a „rockos” zenei stílusokra. A frissülő zenei repertoár mellett év végén arculati megújuláson is átesett az állomás, amit decemberben Rock FM-mé kereszteltek át.

December 21-én új rádió indult az utolsó hónapjaiban már csak vegetáló Rádió Q helyén 99.5 Retro Rádió néven, a 60-as 70-es 80-as évek legnagyobb slágereivel. Az új adó ismert és tapasztalt műsorvezetőkkel kezdett, akik közül többeket a Sláger FM-től igazolták át.

Személyi változások reggel

Mivel a reggeli műsorsáv számít a rádiózás prime time-jának, érdemes említést tenni a reggeli műsorokkal kapcsolatos átalakulásokról. Júliusban nevet kellett váltania a Rádió 1 reggeli triójának, mert pert vesztettek a Class FM tulajdonosa, Michael McNutt-tal szemben. Az odáig Reggeli Show-ként ismert műsor új neve Balázsék lett.

A Petőfi Rádió Talpra magyar című ébresztő programjából novemberben távozott Peller Mariann, a Rádió Rock Rock Reggeléből pedig Kovács Áron. Decemberben jelentették be, hogy januártól Pordán Petra veszi át Vágó Piros helyét a Sláger Reggelben. Az FM frekvenciák leállása után az online sugárzásra ráerősítő Class FM megújult reggeli műsort indított áprilisban Morning Show néven, Stohl András, Pataki Zita és Janklovics Péter műsorvezetésével.

Frekvenciapályázatok a fővárosban és vidéken

A 2017-es év talán egyik legfontosabb híre, hogy a Médiatanács szeptemberben kiírta az országos kereskedelmi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség pályázatát. A korrában a Class FM által használt adóhálózatért két cég jelentkezett: az egyes sajtóértesülések szerint Rádió 1-es kötődésekkel is rendelkező, a „Pop Rádió” és „Pop FM” nevekre védjegybejelentési eljárást kezdeményező Hold Rádió Kft., és a Class FM-et működtető Advenio Zrt.

(az országos kereskedelmi adóhálózat becsült vételkörzete)

Ezenfelül több vidéki városbeli frekvenciáért is pályázatot indított a Médiatanács, többnyire kereskedelmi jogosultságokra. Jövőre új rádiók szólalhatnak meg Dunaújvárosban (93.1 MHz), Kaposváron (99.9 MHz), Miskolcon (103.0 MHz), Székesfehérváron (101.8 MHz), Szolnokon (90.4 MHz) Pécsett (101.7 MHz) és Veszprémben (90.6 MHz) is. Budapesten eredményt hirdettek a 101.6 MHz tenderén, amin rövid időn belül a vallási tematikájú Sola Rádió indulhat el, és zajlik a 98.6 MHz pályázati eljárása is.

Új tulajdonosok helyi rádióknál

Három meghatározó helyi rádió tulajdonosi viszonyai is módosultak 2017-ben. A Talentis Group Beruházásszervező Zrt. részesedést szerzett a Balaton környékét lefedő Part FM-ben, és a kecskeméti székhelyű Gong Rádóban is. A debreceni Best FM-et üzemeltető Kredit Holding Kft.-t a Rádió 1 tulajdonos cége, a Radio Plus Kft. vásárolta fel.

A Nyugat-Dunántúl két új rádióval is gazdagodott tavaly, áprilisban a Sárvár Rádió, októberben pedig a Mária Rádió Szombathely kezdte meg a műsorszolgáltatást. Március 1-jén a váci 94.1 MHz szólalt meg újra, a Dunakanyar Rádió programjával.

2018-ban várhatóan eredményt hirdetnek az országos adóhálózat és több helyi frekvencia pályázatán, továbbá újabb terjeszkedések jöhetnek a Rádió 1 mellett, így minden bizonnyal a 2017-hez hasonló eseménydús év vár a magyar rádiós piacra.

RADIOSITE