2018. 03. 19. – hétfő

16: 26 – Az SR fejlesztéseinek köszönhetően ma már “every reporter can be a studio”, vélekedett Jon Koldenius, akinek az volt a konklúziója, hogy lehet a stúdióban ülni, és azt gondolni, hogy mindent tudunk a világról, de a valóságot csak akkor ismerheti meg az ember, ha kimegy az emberek közé. A lakossággal és a hallgatókkal való kapcsolatra pozitív példaként hozta fel egy afgán menekült történetét, akit a rádió által biztosított nyilvánosságnak köszönhetően végül nem utasítottak ki Svédországból.

16:18 – A kitelepüléshez és a helyszíni, utcai riportokhoz különleges technikai megoldásokra is szükség van, ezért a Sveriges Radio több gyártó és fejlesztő céggel is együttműködésbe kezdett, hogy olyan megoldásokat találjanak ki, amik lehetővé teszik a stúdió-kompatibilis adás készítését akár egy okostelefonról is.

(fotó: Kőrösi Tamás)

16:07 – A “local radio: making a difference” című előadáson Jon Koldenius, az svéd közrádió délkelet-svédországi regionális adójának munkatársa mesél arról, hogy az SR P4 Sjuhärad miként erősítette meg helyi jelenlétét. Egy olyan kerületbe települtek ki hosszabb időre, amiben nagy a munkanélküliség, magas a bűncselekmények aránya, és a közelmúltban gyilkosságok is történtek. Meg szerették volna hallgatni a helyiek hangját, és megismerni a főleg menekültekből álló lakosság történeteit.

15:26 – Kihirdették a Radiohack Europe nyertesét, ami a Divvy nevű hangmegosztó alkalmazás lett.

(fotó: Kőrösi Tamás)

15:04 – Florian Novak  a Tonio alkalmazást mutatja be. A Tonio-n keresztül kódok ágyazhatók be a rádióadásba észrevétlenül, melyek tartalmát okostelefonon lehet megjeleníteni, azonnali összeköttetést biztosítva a rádió és a hallgatók telefonjai között. A megoldással számtalan új promóciós módra nyílik lehetőség, például real time szavazások kezdeményezhetők, vagy személyre szabott közlekedési információkat lehet küldeni a hallgatóknak.

14:57 – Az “Innovations from Austria” elnvezésű előadáson Albert Malli, az Ö3 programigazgatója az állomás közlekedési információs szolgáltatásával kapcsolatos fejlesztéseket részletezi. A XEBRIS szoftverével  gyorsan, egyszerűen és azonos időben tudnak dolgozni a szerkesztők és műsorvezetők, felgyorsítva a közlekedési információk adásba kerülését. Képesek több platformot is kezelni egyszerre, így az RDS és TMC adatokat, továbbá az Ö3 közlekedési információs telefonos alkalmazását egy helyről tudják frissíteni.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14:29 – Szintén Lengyelországban felmérést készítettek az az “okostelefonos” generáció rádióhallgatási szokásairól: ez alapján a lengyel fiataloknak leginkább egy olyan gomb hiányzik a rádióról, amivel át lehet lépni a nekik nem tetsző dalokon.

14:22 – Andrzej Matuszyński épp azt fejti ki, hogy a lengyel kereskedelmi rádiók miért utasítják el a digitális átállást. Úgy gondolják, hogy az átmeneti időszakban megterhelő lenne dupla sugárzási díjat fizetniük, továbbá megoldatlan a Lengyelországban használt csaknem 40 millió rádiókészülék cseréje, és kutatásaik szerint a hallgatók nem várnak nagyobb kínálatot a digitális rádiózástól, ahogy magasabb minőséget sem. Az FM rádiózás egyelőre erős, és megfelelő nagyságú kínálatot biztosít – vélik a lengyel kereskedelmi rádiók.

14:15 – Gustav Lützhöft a DAB-bal kapcsolatban fogalmazta meg aggályait. Szerinte a dán rádiós piacon létezik egy A-lista és egy B-lista. Az A-ba tartoznak az FM-en sugárzó rádiók, amik kiemelkedően népszerűek, a B-be pedig a DAB-on is elérhető adók, amiknek kisebb a hallgatottsága, és értékesíteni is nehezebb őket.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14: 03 – A radio summit nevű előadáson Európa négy vezető rádiós vállalatának képviselői osztják meg gondolataikat. Gustav Lützhöft, a dán közszolgálati rádió részéről arról értekezik, hogy Svájchoz hasonlóan Dániában is téma lett a tv- és rádiódíj kérdése. A DR nem szeretné, ha a politika beleavatkozna a rádiók dolgába, ahogy ők sem szeretnék befolyásolni a politikát.

12:26 – Egy új műsor indításánál az alábbiakra érdemes figyelni: Mi az állomás célja a műsorral? Milyen napszakban lesz? Mik a fő jellemzői? Ezeket követően jöhetnek a részletek és minden további finomhangolás. Az Absolute Radio tartalomigazgatója úgy gondolja, hogy az egyik leglényegesebb pont, hogy az új műsornak legyen egy előre lefektetett küldetése – mission statement.

(fotó: Kőrösi Tamás)

12:22 – Paul Sylvester szerint a társműsorvezetők dolga meglehetősen nehéz, mert nekik kell képviselniük a hallgatókat, a hallgatók hangját a stúdióban.

12:17 – Az Absolute Radi-nál úgy gondolták, hogy az egyesült királyságbeli kereskedelmi rádiók túlságosan a reggelekre fókuszálnak, és kevesebb figyelmet kap a délutáni műsorsáv, amikor az embereknek legalább akkora szüksége van a levezetésre, mint reggel a felpörgésre. Ez a gondolat ágyazott meg a Dave Berry Radio Shownak.

(fotó: Kőrösi Tamás)

12:09 – a “How to launch a new show” című előadáson Dave Berry, a saját magáról elnevezett délutáni drive-time rádióműsor házigazdája, és Paul Sylvester, az Absolute Radio tartalomigazgatója értekeznek. Paul Sylvester szerint bárhol belefuthat az ember egy-egy tehetségbe, de a fő források továbbra is az ügynökségek.

11:48 – Stuart Mays szerint hangzó szempontból alapvetően három dolog határoz meg egy brandet: sounds, voice, music.

(fotó: Kőrösi Tamás)

11:44 – Az Egyesült Királyságban a rádiók teszi ki az összes audio hallgatás mintegy 70 százalékát. “Audio has never been more influential in media, technology and business”.

11:37 – A Global által rendezett rendezvények és fesztiválok lényege, hogy páratlan élményt nyújtsanak a közönségnek. Ezen túl fontos, hogy marketing szempontból rendkívül hasznosak, nagyságrendekkel több ember érhető el velük, mint egy hagyományos promócióval.

(RADIOSITE)

11:28  – “Nagy energiákat fektetünk a videókba. Átlagosan 350 millió havi megtekintésünk van.”

11:21 – A Heart dinamikusan növekedett az elmúlt években, a 2009-es 3 millióról 9 millióra növelte hallgatottságát. A Capital FM közönsége is nagyot emelkedett az elmúlt 6 évben, főleg annak köszönhetően, hogy helyi rádiókkal állapodtak meg, akiknek egy országos, jól eladható brandet biztosítanak, viszont a helyben készített drive-time műsorokkal megőrzik a helyi jelleget is.

(fotó: Kőrösi Tamás)

11:15 – Stuart Mays, a Global kereskedelmi igazgatója arról beszél, hogy ma már a Candy Crush is konkurenciája a rádióknak.

10:33 – Aled Haydn-Jones, a BBC Radio 1 programigazgatója arról beszél a digitális stratégiákról szóló előadáson, hogy különösen nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a különböző (rádiós szempontból) kiegészítő platformokról visszavezessék az embereket a rádiókészülékek elé, pl. egy videós Twitter poszt esetén azzal, hogy a videó végén a BBC Radio 1 kapcsolódó műsorait promózzák.

(fotó: Kőrösi Tamás)

9:57 – Bakel Walden: A népszavazás okozta felfokozott hangulat után fontos volt, hogy az SRG SSR újraépítse kapcsolatát a közönséggel.

(fotó: Kőrösi Tamás)

9:52 – Bakel Walden, a svájci közrádió fejlesztésekért felelős igazgatója van a színpadon. A svájci tv- és rádiódíjjal kapcsolatos népszavazásról beszél.

9:50 – Monika Eigensperger: Fontos, hogy a létrejöjjön egy széleskörű összefogás a szakmán belül, mert csak így lehet jövője.

9:45 – Monika Eigensperger: Kihívást jelent, hogy a kisvállalkozások  57%-a nem reklámozza magát.

9:43 – Monika Eigensperger, az ORF rádiós igazgatója: Európában a rádiót tartják a legmegbízhatóbb hírforrásnak.

(fotó: Kőrösi Tamás)

9:34 – Ralph Van Dijk, az Eardrum kreatív igazgatója a sound logók jelentőségről beszélt. Eljátszott a gondolattal, hogy  milyen lenne, ha egy-egy McDonald’s előtt az út a gyorsétterem jól ismert reklámdallamát játszaná. Szerinte ez a jövő. A közönség segítségével elkészítette a Radiodays Europe sound logóját is.

(fotó: Kőrösi Tamás)

9:21 – “Itt az ideje, hogy a közszolgálati és kereskedelmi rádiók egyesítsék erejüket!” – mondja Bob Shennan. A konferencia jelmondatával zárja előadását: the world is listening!

9:20 – “Azt gondoltuk, hogy a DAB lesz a rádiózás jövője, nem is gondoltunk az internetben rejlő lehetőségekre. A hallgatók választási lehetőséget akarnak!”

9:16 – Bob Shennan, a BBC rádiókért és zenéért felelős igazgatója arról beszél, hogy soha nem volt alkalmasabb időpont arra, hogy újra kitalálják magukat, tekintve az egyre jobban fenyegető konkurenciát (Spotify, podcast).

9:01 – Elkezdődött a Radiodays Europe hivatalos megnyitója.

2018. 03. 18. – vasárnap

16:37 – A kiállításon standot állított a Radioanalyzer is. Dennis Søndergaardtól megtudtuk, hogy szoftverükkel a saját, és a konkurens rádiók adását is elemezni lehet, szinte minden elemre kiterjedően. Pontos számokat kaphatunk a játszott dalok népszerűségéről, a különböző adáselemekről való elkapcsolások számáról, így a zenei tesztelés mellett a programming fejlesztésére is kiválóan alkalmas a program.

(fotó: Kőrösi Tamás)

15:42 – Knut-Arne Futsæter a Kantar TNS kutatási igazgatója számokat ismertet. Norvégiában a lakosság 61 százaléka használja a Spotify szolgáltatásait, ami valószínűleg világrekordnak számít. Streaming szolgáltatásokat naponta 38 százaléknyian használnak, podcasteket pedig az emberek 6 százaléka hallgat. A 18-29 évesek körében így alakul a streamelt zene és a rádiók hallgatása:

(RADIOSITE)

 

15:36 – A norvég médiahatóság, a Medietilsynet munkatársa arról beszél, hogy technikai szempontból több kihívással is szembe kellett nézniük a digitális átállás kapcsán. Nehézséget okozott az autórádiók átállítása, a konverterek beüzemelése, és antennák elhelyezése: “Az átlaghallgató nem autóvillamossági szerelő”

15:31 – A Bauer Media is beszállt a tematikus állomások versenyébe, több mint 8 ilyen adót indítottak az elmúlt években. Legutóbb márciusban, a P24-7 MIX-et, Norvégia első non-stop zenei adóját, amin csak a legfontosabb hírek és közlekedési információk szakítják meg az Adult Contemporaray formátumú zenei válogatást.

15:20 – A választás az FM és DAB sugárzási módok között olyan, mint jobboldali közlekedésről átállni baloldalira. A lényeg nagyjából ugyanaz, csak az embereknek hozzá kell szoknia – állítja Lasse Kokvik, a norvég Bauer Media (Radio Norge, Radio 1, Radio Rock stb.) vezérigazgatója. Szerinte kihívást jelent, hogy a rádió, mint eszköz, nem sokat változott az elmúlt évtizedekben. Bár az elmúlt években több előremutató újítás is a piacra került, például a smart speakerek, ezekről – az elektromos autókhoz hasonlóan – nem lehet tudni, milyen irányban fognak továbbfejlődni.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14:59 – Line Gevelt Andersen, az NRK rádiók programigazgatója az első áttörő digitális állomást, az NRK P1+-t mutatja be. A P1+ a P1 spin-off adója, ami az idősebb, 50-60 éves korosztály célozza örökzöld slágerekkel, és a korcsoport körében népszerű, ismert műsorvezetőkkel. Az NRK P1+ rövid időn belül hatalmas sikereket ért el, nem csak önmagában, de a digitális rádiózás népszerűsítésében is. Az adó indulása előtt gondot jelentett, hogy az időseket miként vegyék rá arra, hogy lecseréljék a jól bevált FM rádióikat. Az NRK P1+-nak megfelelő programminggal sikerült elérnie, hogy az 50 év feletti korosztályban rohamosan emelkedni kezdett a DAB vevők aránya, 2013-ban ez volt a legnépszerűbb karácsonyi ajándék Norvégiában.  “Thanks for a great radio station. Lots to learn and beautiful music. Hits this 75 year old man right in the heart. I don’t know how to express this… but please keep it up! I love you! Carl from Tonsberg” – az ilyen és ehhez hasonló üzenetek jelzik a célcsoport elégedettségét és elkötelezettségét.

14:50 – Jon Braenes, az NRK rádióinak vezetője arról tart előadást, hogy amíg sok-sok évvel ezelőtt az NRK állomásai rácsos műsorrenddel próbálták kiszolgálni a különböző célcsoportokat, gyakran óránként váltakozó, egymástól élesen különböző tartalmú műsorokkal egy adón belül, addig ma a DAB-nak köszönhetően a rétegigényeket is le tudják fedni, különálló tematikus rádiókkal.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14:44 – Norvégiában kiemelt figyelmet kaptak a helyi rádiók az átállás során. Fontos lépés volt, hogy egyszerűsítettek a műsorszolgáltatási engedélyek megszerzésén. A helyi rádiók közül még nem állt át minden állomás, de a legnagyobb városok lokális adóinál megtörtént az FM lekapcsolása.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14:37 – Az N teremben épp a norvég digitális átállásról tartanak előadást. A norvég médiahatóság képviselője arról beszél, hogy fontos az átállás előtt időben elkezdeni a lakosság tájékoztatását. Norvégiában ez az első lekapcsolás előtt három hónappal kezdődött el.

13:55 – Mintegy 50 felvonuló céggel elkezdődött a Radiodays Europe kiállítása. A standot állító vállalatok között a rádiós technológiai cégektől az arculatgyártó társaságokon át egészen a különböző részterületek képviselőiig terjed a skála.