2018. 03. 20. – kedd

15:09 Nem szabad a műsorvezetőket a station ID-k és a zenék felkonferálása mögé bújtatni, engedni kell, hogy kibontakozzon a személyiségük – véli Martin Fenčák, a szlovák Rádio Expres programigazgatója. Elmondta, hogy az elmúlt években újraépítették a reggeli műsorukat, ami mára piacvezetővé vált. A megújulásban elengedhetetlen része volt, hogy hittek az új koncepcióban, és folyamatosan ügyelnek a hitelességre, amire szerinte minden modern rádiónak figyelnie kell. A kutatásaikkal kapcsolatban megemlítette, hogy a részletek, mint például a dayparting, tehát az önálló napszakok külön mérése, elengedhetetlen, és sokat változtathat a kutatás végeredményén. A daypartingnak a programmingban is vissza kell tükröződnie, kezdve a zenei szerkesztéstől, a műsorvezetők stílusán át egészen az arculatig.

(fotó: Kőrösi Tamás)

14:51 Egy arculati elemnél érdemes figyelembe venni, hogy átmegy-e az 5 másodperces „skip this ad” teszten, az első benyomás nagyon fontos – mondta Staxx Williams, a Z100 kreatívigazgatója a Radiodays Europe utolsó előadásán, ahol prominens rádiósok osztották meg ötleteiket. Staxx Williams szerint lényeges az is, hogy az alkotók vonuljanak el néha „creative diet”-re, tehát kapcsolódjanak ki. Utóbbit emelte ki Jo Stanley is, Melbourne legnépszerűbb reggeli műsorvezetője. Szerinte a legjobb ötletek a zuhany alatt születnek, és soha nem egy meeting roomban. Kiemelte még azt is, hogy a rádiósoknak és a kreatív szakmában dolgozóknak muszáj megengedni, hogy néha hibázzanak vagy elbukjanak ötleteikkel. Nem célszerű több órás meetingeket tartani arról, hogy mi nem sikerült, hiszen az ötletgazdákat így is eléggé bántják a kudarcok, ezzel kelnek és fekszenek, utólag pontosan tudják az okokat.

14:15 – A rajongókból és szurkolókból hallgatót kell csinálni, meg kell ismertetni velük a rádiót. Pozitív példa erre a BBC Radio 5 Live, akik meccseredményeket osztanak meg brandelt képek vagy videók formájában, a rádió logójának feltüntetésével. Ezt a sportot kedvelők előszeretettel osztják meg hasonló érdeklődésű barátaikkal és ismerőseikkel, akikhez így szintén eljut a rádió. – Steve Ackerman

14:04 – Brandként érdemes gondolkodni, kampányszemléletűnek kell maradni, és védeni kell a márkát (kerülni kell a brandhez nem illő, ahhoz képest szélsőséges tartalmakat) – Steve Ackerman

(fotó: Kőrösi Tamás)

13:59 – Átlagosan 2-3 másodperc alatt kell megfogni a felhasználók tekintetét, ezért használnak pl. a BBC Radio 1 közösségi médiás tartalmainál figyelemfelkeltő, kontrasztos színeket és designt. Szükség van valamire, ami elkapja az ember tekintetét. – Steve Ackerman

13:47 – A social media tartalomgyártás egy harc az emberek figyelméért. A legerősebb márkák azok, amik közvetlen kapcsolatot tartanak fenn a felhasználóikkal. – mondta Steve Ackerman, a BBC közösségi média felületeit is kezelő Somethin’ Else vezérigazgatója egy közösségi médiával foglalkozó előadáson.

11:37 – Nincsenek egyértelmű szabályok a podcastek ajánlott hosszára vonatkozóan, de jó kiindulópont lehet a célcsoport ingázásának figyelembe vétele. Egy brisbane-i átlagosan 30 percet, egy amerikai  pedig 25 percet utazik munkába, és onnan haza – James Cridland.

11:26 – A hetente podcastet fogyasztók átlagosan hét podcastet hallgatnak meg egy héten.

11:24 –  Az ausztrálok mintegy 80 százaléka hallott már a podcastekről, az Egyesült Államokban 60 százalék körüli ez az arány.

(fotó: Kőrösi Tamás)

11:19 – A podcasteknek 4%-os a részesedése a lineáris és on-demand tartalmak hallgatottsági arányából az Egyesült Államokban. Az elmúlt években a többszörösére emelkedett a podcastek ismertsége és hallgatottsága, különösen erős növekedés volt az elmúlt 5 évben – mondta James Cridland, rádiós jövőkutató a podcastek jövőjéről szóló előadáson.

09:58 – Ma is folytatódik a Radiodays Europe kiállítása. A standot állító cégek között vannak a broadcast világában már jól ismert vállalatok, és innovatív startupok is. Utóbbi csoportba sorolható Multicast Media olyan megoldást kínál, ami lehetővé teszi, hogy a rádiók ne kényszerüljenek külső szolgáltatásokat bevonni, ha szöveget tartalmazó hanganyagaikat meg szeretnék osztani webes felületeiken. Alkalmazásuk felismeri a szöveges anyagok tartalmát, leiratot készít róluk, és minden szóhoz külön időpont-megjelölést rendel. Ennek köszönhetően a hanganyagok a szöveg módosításával is szerkeszthetőek, megvághatóak, és audio- vagy videogram készíthető belőlük, ami azonnal megosztható az állomás weboldalán. A cég ezen kívül rádiós mobilalkalmazásokat is fejleszt.

(fotó? Kőrösi Tamás)