Országosan a Petőfi, Budapesten a Sláger FM a leghallgatottabb rádió.

Csaknem hat és félmillióan rádióznak naponta Magyarországon, tehát továbbra is magas a rádiózók száma az első negyedévi hallgatottsági adatok alapján – amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tett közzé honlapján. A hatóság tavaly hirdette meg rádiós közönségmérési pályázatát azzal a céllal, hogy egységes, részletes mérési módszertan alapján az országos, budapesti és lokális szinteken a rádiók hallgatottságmérése átláthatóvá váljon, egyúttal vonzóbbá tegye azt a hirdetők számára. Az adatokhoz a rádióadók és az ügynökségek díjmentesen és korlátlanul férhetnek hozzá.

Megkapták az első összesített negyedéves hallgatottsági adatokat a rádiós piaci szereplők. A rádiók és ügynökségek korlátlanul férhetnek hozzá a rádiópiaci szakemberek által javasolt módszertan alapján előállított adatokhoz, a nyilvánosság – ahogyan eddig is – szűkített információkat kap a piaci szereplők gazdasági érdekeinek védelmében. A felmérések eredményeiről mostantól az NMHH összefoglalókat készít és tesz közzé az nmhh.hu honlap Kutatások menüpontjában; a részletesebb tartalmak május 3-tól lesznek elérhetőek a honlapon. Az adatokat minden esetben az érintettek ismerik meg először a kutatócég adatbázisában, a publikus adatok minden alkalommal csak az ezt követő néhány munkanapon belül találhatók meg a hatóság honlapján. Ezek az összefoglaló tanulmányok, amelyeket táblázatok és grafikonok egészítenek ki, bárki számára ingyen elérhetőek, tehát a nyilvánosság – ahogyan eddig is – szűkített információkat kap a piaci szereplők gazdasági érdekeinek védelmében.

A hatóság a közönségmérés adatfelvételi módszertanát a piaci szereplőkkel történt többszöri egyeztetés után, az összes érdekelt fél szempontjait figyelembe véve határozta meg. Az NMHH 2020-ig érvényes közbeszerzési eljárását a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte, amely alapján a hatóság honlapján az országos és fővárosi rádiók adatai havonta, a megyei jogú városok és hálózatos vételkörzetek negyedévente, a kisebb helyi vételkörzetek eredményei pedig félévente frissülnek. A mérések a 15 éves és idősebb lakosság hallgatási szokásait mutatják be.

A lakosság 93 százaléka hetente hallgat rádiót

Az első negyedévre vonatkozó mérések alapján országosan a rádiókat naponta csaknem hat és félmillióan, míg heti bontásban több mint 7,7 millióan hallgatták, vagyis a lakosság kb. 77 százaléka naponta, míg 93 százaléka hetente hallgat rádiót. Egy átlagos napot alapul véve a Petőfi Rádió (1,8 millió) a leghallgatottabb országosan, amelyet a Kossuth Rádió (1,4 millió), majd a Rádió 1 (1,3 millió) követ. A Music FM hallgatótábora 685 ezer főre rúgott, a Sláger FM-re 510 ezren hangoltak.

(forrás: NMHH)

A fővárosban az első negyedévben a vizsgált korosztályba tartozó lakosság 76 százaléka naponta, míg 93 százaléka heti rendszerességgel hallgatott valamilyen rádiót. Az átlagos napi hallgatószám Budapesten a Sláger FM esetében 277 ezer fő volt, ezt a Rádió 1 követte 258 ezer hallgatóval, majd a Music FM 247 ezerrel. További két csatornára voltak kíváncsiak Budapesten 100 ezer főnél többen: a Kossuth Rádióra (165 ezren) és a Petőfi Rádióra (143 ezren).

(forrás: NMHH)

A közönségmérés módszertana

A tenderkiírás műszaki leírásának megfelelően az új hallgatottságmérés – a kisebb, helyi vételkörzeteket kivéve – az országos és a megyei jogú városokban, valamint a hálózatos vételkörzetekben alapvetően visszatért a naplós mérési módszertanhoz, amellyel az utóbbi tíz évben nem végeztek országos méréseket. A hazánkban korábban már alkalmazott módszerrel az eredmények párhuzamosan, online és offline eljárással felvett önkitöltős naplók feldolgozásával születnek.

Ez számottevő változás, hiszen az utóbbi években a piac legtöbb szegmensében a telefonos, úgynevezett Day After Recall (DAR) módszertan szerinti rádiós közönségmérés dominált a piacon. A legutóbbi tenderidőszakban is ilyen módszertannal készültek az országos és fővárosi rádiós közönségmérések. Annak a periódusnak a kezdetén, 2013-ban a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete bízta meg a jelenleg is győztes cégcsoportot a rádiós hallgatottságmérés lebonyolításával.

A naplós adatok bevezetését megelőzte egy rövid, párhuzamos módszertannal zajló átfutási időszak, hogy a piaci szereplők felkészülhessenek a módszertani átállásra, az új módszertannal készült eredmények befogadására és helyes interpretálására. Az első negyedéves adatok már a naplós eredményeket mutatják.

RADIOSITE, NMHH