Akármilyen minőségben is vagy jelen egy rádióban, fontos tudnod, hogyan változtatták meg a hallgatóid gondolkodását a valódi versenytársaid.
Akár tulajdonos vagy, akár alkalmazott, valójában a figyelemért harcolsz. Ha kereskedelmi oldalról közelíted meg a médiateret, akkor azért, hogy minél több hirdető vélje hasznosnak a felületeidet, ha pedig „üzenetátadási” szándékaid / feladataid vannak, például közösségi vagy közszolgálati jelleggel (hogy mást ne említsek), akkor azért kell megdolgoznod a figyelemért. Míg egyszeri alkalommal bárki magára tudja irányítani az emberek figyelmét, ehhez untig elég anyaszült meztelenül végig rohanni egy stadion kezdőkörén meccs közben, addig folyamatosan jelen lenni már stratégia, munka és ötlet kérdése.
Vedd a kezedbe az okostelefonod és nézd meg, hogy hány figyelemvadászt követsz az Instagramon / YouTube-on / Facebookon / Telegramon / Twitchen / TikTokon és a többi appon! Az a rossz hírem van, hogy rengeteg ember állít elő tartalmakat, egyszemélyes médiumokkal van tele az internet. Te, a rádióddal, csak egy vagy ezek közül. Hiába dolgoztok ott sokan, hiába havi sok-sok millió forintba is belekerül a működésetek, önmagában azért, mert van egy frekvenciád a levegőben, amiért ráadásul még fizetned is kell, egyáltalán nem vagy helyzeti előnyben. A versenytársaid valójában sokkal erősebbek és sokkal kevesebb költséggel működnek, miközben átalakították az ember véleményalkotását.
Konstantyin Ernst, a legnézettebb orosz tévécsatorna, a Perviy Kanal vezetője nemrég nagyon meglepődött, amikor a 25 éves lányának éppen arról mesélt, hogy milyen új filmet mutatnak be. Ez a párbeszéd zajlott le:
– Ja, láttam már apa.
– Hogy láttad volna? Még meg se jelent, csak jövő héten fogjuk bemutatni!
– De láttam már róla egy hosszú (!) trailert!
„Érted, hogy mit mondott? Azt mondta, hogy ő azt a filmet látta. Mert abban a 3 percben, amíg a trailer tartott, kialakult egy kész kép a fejében a filmről és arról már döntést is hozott.”
Amikor ma valaki az általad előállított tartalommal találkozik, akár adásban, akár az interneten, másodpercek alatt ítéletet mond róla. Ha nem érinted meg, akkor úgy nyomja tovább, mintha ott se lennél. Nincs idő semmire és senkire, tisztelet alapból senkinek sem jár. Néhány másodperc alatt születnek végleges ítéletek a fejekben, vagyis olyan döntések is, ahonnan már nagyon nehéz visszamászni és szerezni egy újabb esélyt az illetőnél. Ha ezzel nem tudsz megbarátkozni, akkor válassz másik szakmát!
Ha azonban a „megváltozott médiafogyasztási szokásokkal” együtt tudsz élni, akkor végig kell gondolnod, hogy kinek szól az, amit csinálsz. Például egy vidéki rádió esetén, a reggeli műsor a rádió legfontosabb része. Ott tudsz olyan tartalmat készíteni, amivel máshol nem találkozhat a hallgató, mivel a polgármestert, a helyi focicsapat edzőjét vagy a fesztiválotok szervezőjét te tudod elérni a leggyorsabban. Aztán ezt a tartalmat kell úgy becsomagolnod, hogy olyanokat is elérj, akik a gyakorlatban nem hallgatják a rádiót, pedig érdekli őket a helyi tartalom.
Na és éppen ez a felgyorsult döntéshozatal az, ami a segítségedre lesz: A rádiót nem csak „rádión” lehet hallgatni. Ott van a Facebook, a YouTube, az Instagram és sok más applikáció, ahol olyan emberekhez is eljuttathatod a tartalmat, akik egyébként nem hallgatják a rádiód. Azonban amikor ezektől az emberektől megkérdezi valaki, hogy honnan tudnak erről vagy arról, akkor azt fogják mondani, hogy hallották a rádiódban. Mivel ők is rádiódtól tudják ezt, pedig nem is hallgatták a „rádiót”. Látták a Facebookon / Instagramon / YouTube-on a rádiód tartalmát és a fejükben már megszületett a döntés, hogy egy rádió műsorával találkoztak. Tehát hallgatták a rádiót. Így lett a rádiód véleményformáló, vagy ahogy mostanában divat csúfolni: Influencer.