Arról már meséltem, hogyan csinálhatsz véleményformálót a rádióból, most pedig elárulom, miként csomagold be ennek megfelelően.

A rádiód neked fontos, rajtad kívül – hacsak nem egy nagy múltú, bejáratott márka – senkinek sem. Mivel a rádiódnak nincsenek hatalmas mellei és nem tud magáról fürdőruhás fotót posztolni egy Bentley motorháztetején fetrengve, neked dolgoznod is kell a figyelemért. Kénytelen leszel a rádiónak virtuális kebleket növeszteni, muszáj lesz miniruhába öltöztetned és nem árt, ha megtanulod fotózni is. De csak akkor, ha az Instagramon akarsz kommunikálni.

Gondold végig, hogy kiknek szól a tartalom, amit előállítasz! Mondanám, hogy kutasd le, de amikor ezt mondom, Magyarországon meg szokták mosolyogni. (Pedig ködöt szurkálni csak mérsékelten szórakoztató.) Ha tudod, hogy kik képezik az elsődleges célcsoportod, akkor már azt is tudod, hogy ők milyen közösségi és tartalommegosztó alkalmazásokat használnak. Őszintén jókat tudok szórakozni azon, amikor a magyar rádiók különféle Nyugaton népszerű oldalakra töltögetik fel az adásrészleteiket, aztán csodálkoznak, hogy csak 50-en hallgatták.

Tudod, a hallgató nem fogja követni a te szakmai fetisizmusodat és ő a jól bevált oldalaira jár. Szóval, kénytelen leszel elé tenni a produkciód és ő akkor talán megnézni. De a hallgatód keresni nem fogja, akkor se, ha az általad preferált felület a világ legjobb megoldása a beszélgetős műsoraid publikálására. Mert nem érdekli. A hallgató a vendég, leszel szíves kiszolgálni, a szája elé tenni a kaját és ha igényli, még meg is rágod neki.

Szóval, miután valahogy megtudtad, hogy milyen felületeken aktív az elsődleges célcsoportod, kezdetben kizárólag erre a felületre összpontosítasz. Ha kell, külön embert veszel fel azért, hogy ezt a felületet profin gondozza, kezelje és beállítsa a beállítani valókat. Megtanítod a műsorkészítő kollégáidat arra, hogy mi mutat jól ezeken a felületeken és ennek megfelelően várod el tőlük a munkavégzést. Tehát, ha például a fiatal nők körében népszerű rádiót üzemeltetsz, akkor kénytelen leszel rávenni a műsorvezetőidet, hogy nézzenek ki valahogy, sminkeljék magukat és a stúdióra is rá kell költeni annyit, hogy jól fotózható legyen. Ugyanez igaz a YouTube esetére is. Ha ebből konfliktus alakul ki, akkor keress más műsorvezetőket.

Tudom, ilyenkor szoktak előficceni az olyan érvek, miszerint „akkor talán meg is kellene fizetni a műsorvezetőket”. Na, akkor most nézd meg a YouTube-on, hogy milyen tartalmakat képesek előállítani egyszál magukban olyan fiatalok, akik sosem jártak rádióban vagy tévében, nem is tanulták ezt iskolában, viszont a gyakorlatban elsajátították. Azért tanulták meg, mert meg akarták tanulni. Ha a rádiódba csak azért járnak be a dolgozók, mert ott fizetést kapnak, akkor tulajként valamit nagyon rosszul csinálsz. És ők sem ott vannak, ahol lenniük kellene.

A jó csomagoláshoz elengedhetetlen a profi munkaerő. Csak a YouTube-ról olyan tartalomgyártókkal versenyzel, mint a debreceni The VR, akiknek a videói és grafikai elemei simán A-kategóriásak bárhol a világon. Nagyon fontos: már akkor is A-kategóriásak voltak ezek a tartalmak, amikor a jelenleg meglévő technikájuk töredékével rendelkeztek. Azért volt így, mert jól akarták megcsinálni. Nem pedig valahogy, hogy megkapják a fizetést. Hiszen nem volt fizetésük.

Szóval, amellett, hogy a fix munkatársaknak muszáj a sajátjukként kezelniük azt a rádiót, ahol dolgoznak, amit csak lehet, ki kell szervezni alvállalkozónak. A vidéki Magyarországon egyszerűen nem tudsz megfizetni például egy valóban profi grafikai munkát végző embert, ahogyan a promókat és szignálparkot gyártó ember sem ülhet ott a rádióban, mert az üres óráit is ki kell fizetned. Igen, így nem tudod rávenni arra, hogy a lányod esküvői fotóit is retusálja neked ingyen, meg a lakáshirdetésedet is dobja fel valamivel ingyen, de talán nem is kellene kizsigerelni valakit csak azért, mert fizetést kap tőled.

Ám, ha már úgyis külsőst kell megbíznod, akkor miért gondolkozol kizárólag magyarországi alvállalkozóban? Egy Ukrajnában, Nagy-Britanniában vagy Indiában élő ember éppúgy el tudja végezni a nyelvtudást nem igénylő feladatokat, mint egy magyarországi. Tud neked honlapot vagy applikáció készíteni, videót vágni és megannyi mást elvégezni. Ja, igen, legalább egy nagy idegennyelvet nem árt beszélni, ha az ember ott találja magát a nemzetközi versenyhelyzetben. A következő posztban innen folytatjuk tovább.

(Kiemelt kép forrása: https://youtu.be/SVCYlcdOymE)