Lépést kell tartani a fejlődéssel. Szubjektív írás.  A mobilapplikációkkal foglalkozó, 3 részes Szakkör cikksorozat +1. eleme a „civilben” telekommunikációs szakemberként is dolgozó műsorvezető-szerkesztő, Csáki Attila véleménye.



Honnan indult az internet és hová tartunk? Milyen irányba változtak a tartalomfogyasztási szokások? Milyen lehetőségek vannak a mobilalkalmazásokban és milyen hatása van a rádiós piacra? Hogyan változnak az online és mobil fogyasztói trendek? Az alábbi kérdésekre is választ kaphatsz a következő írásban.   
 
Az elmúlt 20 évben az internet óriásit fejlődött. A betárcsázós internettől eljutottunk a szélessávú internetszolgáltatásig, közben a neten elérhető szolgáltatások is elképesztő gyorsasággal kiteljesedtek. A sávszélesség növekedésével később elindultak az online rádiók is, felismerve az ebben rejlő lehetőségeket. Neten a legnagyobb változás egyébként a webes szolgáltatások terén figyelhető meg. Kezdetben rengeteg projekt indult, de később ezek nagy része bedőlt, de pár dolog megmaradt, ilyen például videós tartalmak, és a hírportálok vagy épp a közösségi szolgáltatások.  
 
A jövőbe tekintve, ami nagyot fog még hódítani, az a videó, vagy a videós tartalmak. Egyre több oldal készít videós tartalmakat, rengeteg online TV szolgáltatás indult és bármilyen tartalmat visszakereshetünk a neten.

A YouTube elképesztő módon erősödött világ szinten, vagy még jobb példa a Netflix népszerűsége is, amely szinte meghódította a világot. A videós sorba pedig csatlakozott a Facebook is, és elindította az a Live videó nevű funkcióját, amelynek segítségével bármikor indíthatunk élő adást. Egy biztos, hogy ezen a piacon rengeteg lehetőség van még, és nagyon meghatározó lesz a jövőre nézve.
 
A mostani társadalom egyre jobban az internetre és azon belül is a mobilos alkalmazásokban gondolkodnak. Mindent a lehető leggyorsabban szeretnének elérni. Ha most készít valaki egy új honlapot, nem elég a „normál” megjelenítés, egy mobilos verzió is szükséges, hiszen a látogatások fele valamilyen okos készülékről érkezik, és a piac ezen részét is ki kell szolgálnunk.
 
A másik dinamikusan fejlődő terület a mobilos alkalmazáspiac. A felhasználó a tartalmat az okostelefonján szeretné minél egyszerűbben, gyorsabban elérni. Legyen szó bármilyen videós anyagról vagy egy online adásról, hírekről stb. Korábban már említettem, hogy a kezdetben a sávszélesség növekedésével rengeteg online rádió indult, most pedig a mobil alkalmazások fejlődésével szükségünk van egy applikációra, ahol a hallgatót elérhetjük, és megszólíthatjuk, fel kell ismernünk az ebben rejlő lehetőséget, és előnyöket. Az is be kell látnunk, hogy a fiatal generáció nagy része napjának bizonyos részét a mobilján éli, és ahhoz, hogy megszólítsuk és elérjük őket ezt csakis a mobiljukon keresztül tudjuk megtenni.

Ma a rádiós piacnak nagyban kell erősíteni a webes jelenlétet, hogy növelni vagy szinten tudja tartani hallgatottságát, hiszen a piac változik, szépen lassan mindent interneten keresztül fogunk elérni, amelyhez alkalmazkodni kell.

Kíváncsian várjuk, hogy mit hoz a jövő.
Te mire tippelsz?

(Csáki Attila)