
A TNS Hoffmann – Mediameter konzorcium – a TNS és Kantar csoport több mint 20 országra kiterjedő széleskörű nemzetközi referenciáit és tapasztalatait felhasználva és gazdagítva – hazánkban 2013. óta változatlan formátumban, éves szinten több mint 22 000 személy megkérdezésével végzi a rádiós közönségmérést, amelynek előfizetői a rádiós piac minden területét lefedik (rádiócsatornák, nemzetközi és hazai médiaügynökségek).
A Konzorcium és a rádiós piac közötti együttműködés a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) tenderének elnyerésével és a hallgatottságmérés elindításával kezdődött 2013-ban, és akkor sem ért véget, amikor a tender által kijelölt mérési időszak lejárt: ekkor a korábbi kutatást folytatva a Konzorcium a tenderben előírt szigorú módszertant gyakorlatilag változatlan formában követve végezte tovább a rádiós hallgatottságmérést. Azóta is havi rendszerességgel, a korábbi adatokkal összevethető metodikával szolgáltatjuk a mérési eredményeket megrendelőinknek illetve a sajtónyilvánosságnak. (Nyilvánosságra azon rádiók mérési eredményeit hozzuk, amelyek a kutatás előfizetői közül nem friss szereplők a piacon, hiszen a friss szereplők eleinte még képlékeny, kialakulatlan, nem megszilárdult hallgatótáborral bírnak.)
A Mediameter közleménye szerint: „az elmúlt hónapokban jelentős változások történtek, történnek a rádiós piacon. Új rádiók jelentek meg, illetve november 20-tól megszűnt a Class FM sugárzása. Az országos Class FM megszűnése minden bizonnyal erős turbulenciát okoz majd a rádióhallgatók között. Annak érdekében, hogy ezt a folyamatot, a rádiók közötti vándorlást, a preferenciák változását megfelelő módon tudjuk mérni, november végétől december közepéig folyamatosan, négy héten keresztül és megemelt mintaelemszámmal vizsgáljuk a rádiók hallgatottságát. A hazai és nemzetközi tapasztalatok is arról tanúskodnak, hogy egy ekkora változás esetén az első eredmények beméréséhez a szokásosnál hosszabb adatfelvételi időre és a szokásosnál nagyobb mintaelemszámra van szükség, hiszen a váltás utáni időszakban nem egy nap alatt kristályosodnak ki a hallgatói szokások és preferenciák. (A rádiók műsorai és műsorvezetői is változnak, pl. a Class FM korábbi műsorvezetői új rádiókban tűnhetnek fel stb.)”
Mint írják, a fentieknek megfelelően a november végi–december közepi négyhetes időszakban hozzávetőlegesen 6 000 fő megkérdezésével végzik majd el a rádióhallgatási kutatást, amelynek eredményeit 2017 januárjában hozzák nyilvánosságra. Ezek az eredmények a tekintélyes mintanagyságnak és a korábbi mérésekkel megegyező módszertani háttérnek köszönhetően mélyebb trendelemzésekre adnak majd lehetőséget, hogy minél jobban megértsük, mi történik a rádiós piac átrendeződése során a hallgatókkal. Ez elemi érdeke a rádióknak, az ügynökségeknek és végső soron a hallgatóknak is.
A kutatócégek bíznak abban, hogy a mérések segítséget jelentenek majd minden fél részére az események értelmezésében, feldolgozásában. A mérési eredmények tanulságairól igyekeznek minél korábban értesíteni a médiát is.
(RADIOSITE.HU)