Rádiók jönnek, rádiók mennek – nagyjából így lehetne jellemezni az elmúlt hónapok és a közeljövõ történéseit a rádiós szegmenst illetõen. Az országos rádiók megszûnése, a gazdasági válság okozta csökkenõ reklámköltések, valamit a közeledõ kormányváltás miatt cunamiként söpör végig a helyi-, regionális- és országos rádiós piacon egy átalakulási folyamat, melynek nagy nyertesei és nagy vesztesei vannak, illetve lehetnek.
Három országos rádió szûnik meg?
Napjaink slágertémája a gazdasági szaklapoktól a netes fórumokon át a bulvármûsorokig a Danubius és a Sláger Rádió egy tollvonással történõ eltörlése, valamint a Klassz Rádió és a neo fm nyertessé nyilvánítása az ORTT országos rádiós pályázatain. Napról napra hallani újabb mutyikat, összeesküvéseket, valamint azt, hogy éppen merre fordult az a bizonyos kocka, vannak-e még esélyeik a megszûnõ adóknak, vagy sem. A Sláger ugyanis bírósághoz fordult a végeredmény miatt és várhatóan a Danubius is jogi útra tereli az ORTT, szerintük – valamint az ex. elnök Majtényi László szerint is – törvénytelen döntését. Közben hallgatók tízezrei tiltakoznak a döntés ellen, tegnap óta például minden reggel 8-kor autók ezrei dudálnak „kórusban” a nagyobb városokban a két reggeli mûsor, a Bumeráng és a Pirítós vezényszavára. A két rádió között is egyébként példátlan összefogás van (pl. egymás mûsorába kapcsolódnak be), bár a Danubius vezetõsége egyelõre szájzárat tett munkatársaira, mivel az ORTT hivatalos értesítését máig sem kapták meg.
A lényeg mindenesetre az, hogy ha nem hoz gyorsan a Fõvárosi Bíróság a két rádiónak kedvezõ döntést – ami szinte kizárt a magyar viszonyokat ismerve -, akkor november 18-án 23 óra 59 perc 59 másodperckor elhallgat a két leghallgatottabb és legnagyobb kereskedelmi rádió és új, sokak – pl. Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója – szerint „beszélgetõs, politikai mûsorokat” sugárzó adások veszik át a helyüket. Hogy utóbbi igaz-e, vagy sem, azt nem tudni, mindenesetre a Hír TV és a Lánchíd Rádió székházának címére bejegyzett, Klassz Rádiót indító Advenio Zrt. nem nyilatkozik, a neo fm-et birtokló FM1 Zrt. pedig befektetõket keres, melynek keretében állítólag néhány szocialista kötõdésû üzletember szállhat be a cégbe.
Mindkét induló rádió kapkod, hiszen 2 hét áll rendelkezésükre, ami elég feszített tempó egy rádió felépítéséhez. A Klassz Rádió egyébként – ahogy fent is említettük -, nem nyilatkozik, ám az Index értesülései szerint egy, a 70-es, 80-as évek zenéit játszó zenei adót terveznek és bizonyos bulvármagazinok szerint átveszik a Danubius Rádió stábjának egy részét is, többek között a Danubius Pirítós c. reggeli show mûsorvezetõit, valamint Jáksó Lászlót és Garami Gábort.
A neo fm képviselõje, Kádár Tamás egyébként az M1 Az Este c. mûsorában cáfolta azt az értesülést, mely szerint „beszélgetõs” rádiót terveznek: szerinte „zenei rádió lesz a neo, lesz benne beszéd, de alapvetõen olyan rádió lesz, mint amilyet most hallani a frekvencián”. Hozzátette: a mostaninál igényesebb zenei kínálattal készülnek, és az esti mûsorsávban naponta két órányi civil- és kulturális mûsorra tettek vállalást pályázatukban. Késõbb nyilvánosságra hozták kék-fekete logojukat, valamint közölték, hogy "ez nem második Petõfi, vagy országos radiocafé lesz", ennek megerõsítéseként ígéretet tettek arra, hogy napokon belül bemutatják a neo fm tervezett mûsorszerkezetét és zenei kínálatát is. Szakmabeliek szerint egyébként ez – az MR2-vel való hasonlóságot tagadó – mondat nem a rádió zenei kínálatára, hanem mûsorára vonatkozik, hiszen míg a neo fm deklaráltan szöveges tartalmára sokat adó médiumként kívánja elhelyezni magát, addig az MR2-n jobbára csak zene és nagyon szûkszavú megszólalások hallhatóak.
Itt jön képbe a harmadik, „halálra ítélt” országos rádió, az MR2-Petõfi, hiszen egyes feltételezések szerint a kormány még a választásokig meg akarja szüntetni az MR, magát igényes popzenei rádióként definiáló adását, nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy növelje saját „üdvöskéje” hallgatottságát. Ez logikus, hiszen ha a Fidesz kormányra kerül, biztosan erõsíteni kívánja az MR2 pozícióját, a neo fm kárára, viszont ha az MSZP ezt megakadályozza, akkor már nem valószínû, hogy egy esetleges kormányváltás után visszatérne a közszolgálati rádió zenei adása, hiszen ez a jelentõs presztízsveszteség lenne az állami médiumnak.
Összefoglalva tehát még van még némi reménye a két – 12 illetve 23 éve a piacon lévõ – rádiónak arra, hogy tovább mûködhessen, még nem szakadt el minden kötél, de egyelõre az a valószínûbb verzió, hogy 19-én már két új rádió szólalhat meg a két, 67 és 81%-os országos lakossági lefedettségû rádióhálózaton. Felröppentek olyan hírek, hogy ha a Sláger számára a bíróság kedvezõtlen döntést hoz és meg kell szûnnie országos sugárzásban, akkor a tulajdonos Emmis Communications nem hagyja veszni a brand-et és egy budapesti regionális frekvencián folytatja. Ezt egyelõre még nem erõsítették meg, de a szaklapok szerint lehetséges, hogy a Pont FM, a radiocafé, a Gazdasági Rádió, vagy a Roxy frekvenciáján még idén folytathatja a Sláger. A FigyelõNet cikke szerint a Danubius szintén vizsgálja a más frekvencián történõ folytatás lehetõségét, errõl egy-két hét múlva részleteket is közölnek.
Helyi viszonyok – kicsik és nagyok
A két rádió megszûnése számos, a helyi piacot érintõ változást hozhat maga után, mivel az új rádiók állítólagos szöveges jellege és „igényes” zenei kínálata sokak szerint nem lesz piacképes és hallgatókat veszítenek az országos hullámsávok. Szakértõk szerint a közeljövõben a Juventus és a Rádió1 megerõsödése és gyorsuló hálózatépítése várható, mivel a hallgatóknak többségében külföldi slágerekre és minél kevesebb szövegre van igénye, amit bõven kielégít a két hálózatos mûsor. Utóbbi inkább a fiatalabb korosztályt (15-39), elõbbi a 25 és 49 év közöttieket célozza jelenleg, ám ez is változhat, mivel a két legnagyobb konkurencia „kiesett elõlük” a hallgatottsági sorból és zöld az út számukra, hogy szélesítsék célcsoportjukat, valamint növeljék reklámbevételeiket. Felértékelõdött tehát az évek óta anyagi gondokkal küszködõ kisebb és közepes méretû rádiók szerepe, évrõl-évre egyre nagyobb szelethez jutnak a reklámtortából és nagy eséllyel felgyorsulhat ez a folyamat a jelenlegi országos rádiók megszûnésével.
Megszûnõben vannak egyébként az ún. „szellemrádiók” is, az eddig három dunántúli frekvencián fogható Yo Rádió – ha az ORTT is úgy akarja – hálózatba kapcsolhatja a két balatoni mixrádiót, a Pelsot és a Partot, valamint a Velencei-tó Gondoláját is (melyek nem igazán büszkélkedhettek a „tartalmas és színvonalas mûsort sugárzó” jelzõkkel), jelentõsen növelve ezáltal lefedettségi körzetét.
Megszûnt, illetve átalakult a miskolci Sztár fM is, mely irányítását a jelenleg Csongrád és Hajdú-Bihar megyében sugárzó Rádió Pluszt, valamint a Dél-Dunántúlon fogható N-Joy Rádiókat és a K1-et üzemeltetõ N-Joy Média vette át. A oldies zenei koncepció helyett novembertõl egy minden kereskedelmileg fontos korosztály számára fogyasztható „CHR” formátumú adás szól már a szegedi stúdióból, némi arculati frissítéssel és teljes értékû hírszolgáltatással, valamint mûsorvezetéssel.
A miskolci, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén megyei rádiós piacon egyébként nem ez volt az egyetlen változás a hónapban: a Radio Express is befejezte mûsorát. A programigazgató és a tulajdonos az elköszönõ rádió utolsó adásában elhangzott indoklása szerint személyi és pénzügyi okok állnak a háttérben, melyek miatt befektetõket, vagy új tulajdonost keresnek. Értesüléseink szerint már vannak érdeklõdõk, fõként környékbeli cégek vennék meg a megye nagy részét lefedõ hálózatot.
Megválik a budapesti Sztár fM-tõl is a Juventust is tulajdonló ír Communicorp, információink szerint a korábban viharos körülmények között „Balatonra számûzött” RiseFM fog visszatérni a 102.1-es frekvenciára, végleg „kivégezve” ezzel az 50-es, 60-as és 70-es évek zenéit a magyar éterbõl.
A fõváros többi frekvenciáján is várható változás, legközelebb például a 92.1 MHz-en, ahol a Jazzy-hez köthetõ Klasszik Rádió komolyzenét sugárzó adása indul útjára, a BBC és RFI közös mûsorát felváltván. A rádió egyébként már bekerült a Jazzy-t (és korábban a 96.4 Roxy-t is) értékesítõ sales house, a Target Media „kínálatába”.
Egerben és Tatabányán is változás várható, hiszen a Gold FM-et üzemeltetõ Advertum végleg feladta terveit, már ki is költöztek a stúdióiknak helyet adó Nyíregyházi Fõiskoláról és egyes hírek szerint megválnak a kezükben lévõ két megyeszékhelyi rádióval (és egy szombathelyi helyi frekvenciára elõvásárlási joggal) rendelkezõ Vertum Média Kft.-tõl is.
Pécsett is zajlanak az események: süllyed a hajója a Mediterrán Rádiónak. A Pécsi Újság szerint a rádió többségi tulajdonosa (TIT, Tudományos Ismeretterjesztõ Társulat) megválni készül 75%-os üzletrészétõl, valamint a rádiót üzemeltetõ céget egynegyed részben birtokló, önkormányzati tulajdonban lévõ Pécs TV sem hosszabbítana szerzõdést a rádióval, mivel a város nem kívánja biztosítani a továbbiakban a mûködtetéshez szükséges havi 3 – 3,5 millió forintot. A médium így gyakorlatilag forrás nélkül maradt, a helyzet rendezésére pedig a többségi tulajdonos üzemeltetési pályázatot írt ki. Képbe kerültek egyébként új potenciális befektetõk, közülük egy országos rádiót üzemeltetõ társaság is, ami szakértõk szerint a Klubrádió, vagy a Juventus lehet.
Ezzel még nincs vége a sornak
További változások várhatóak, hiszen ahogy írtuk, a hálózatos rádiók erõteljesebb terjeszkedésbe kezdhetnek, valamint fontos megjegyezni, hogy az ORTT 2010-ben több, mint 50 új, helyi rádiós frekvencia pályáztatását fogja megkezdeni és nagyon sok olyan mûsorszolgáltató is van a piacon, aminek jövõre, illetve 2011-ben jár le 7+5 éves szerzõdése, így számos jelenlegi helyi és regionális frekvenciát is pályáztatni fognak, többek közt Budapesten is.
(Radiosite.hu összeállítás)