ImageÁtalakult hirdetõi összetétel, megváltozott piaci feltételek és megannyi kétely. A számtalan nehezítõ tényezõ ellenére mégis nyertesként kerültek ki a helyi adók a hallgatókért és a hirdetõkért folytatott harcból.

Egy évvel korábban a gazdasági crach miatt volt nagy a rémület a piacon. Többen a kis adók végét jósolták a pénzügyi válság hatására. Az országban, szép számban jelen lévõ helyi rádiós szakemberek azonban idõben tudtak lépni, és ezzel elkerülték a bajt. Újabb hirdetési felületeket és ezzel új piacokat nyitottak a sajátjukon. Egyre nagyobb számban értékesítettek non-spot reklámot és vették igénybe a promóciós reklámfelületeket. A verseny legnagyobb eredményének azonban mégsem ez tekinthetõ.

Idõben reagálva a változásokra a helyi adók csökkentették áraikat, így bár olcsóbban, de több reklámot tudtak értékesíteni. Ezzel együtt nem csökkentek bevételeik, így stabilitásukat meg tudták õrizni.

Dóberné Bognár Krisztina, a Helikon Rádió Kft. ügyvezetõ igazgatója ezzel együtt kiemelte: a fizetési morál minden eddigi statisztikát alulmúlt. A hirdetõk egyre nagyobb számban választották a 15 vagy 30 napos fizetési határidõt. Sikernek értékelte azonban, hogy ezzel együtt a munkatársak fizetését nem kellett csökkenteni.

A leleményes „helyiek” a nem fizetõ ügyfelek kivédésre is találtak megoldást. Szvitek György Csaba, a Lakihegy Rádió õsszel leköszönt ügyvezetõje szerint az újsághirdetésekhez hasonlóan mûködõképes lett a pre-pay, vagyis a megrendelést a szerzõdéskötéskor készpénzben, elõre fizetõ megoldás. Ezzel nemcsak bevételeikhez tudtak idõben hozzá jutni, de a reklámok elkészítésével járó kiadásoktól is megkímélték magukat.

Összességében már mintegy 10-15%-os árcsökkenést könyvelhettek el a rádiós reklámoknál, ugyanakkor emelkedett a rádiók weboldalain hirdetõk száma, és nõtt a hallgatók tábora is. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a nyíregyházi Sunshine Rádió, ahol a karácsonyi gyûjtésre idén annyira sok adomány érkezett, hogy külön raktárat kellett bérelni. Balogh Béla ügyvezetõ tehát sikeresnek értékelte az elmúlt évet.

Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke az egyik legnagyobb eredmények nevezte a helyi rádiós szakma minden eddiginél erõsebb piaci jelenlétét, valamint a szeptemberben elkészült iparági kutatást. Az Ipsos Zrt. Által a HEROE kérésére készített felmérésbõl kitûnik, hogy a helyi rádiók nemcsak kiválóak a közösségformálásban, de hatékony reklámfelületek is. Az adatok ismeretében bátran elmondható, hogy a lokálisan elsõnek tekinthetõ helyi rádiók felkészülten tekintenek 2010 kihívásai elébe.

Az Ipsos Zrt. szeptemberben készített felmérése szerint az emberek 59 százaléka gyakran, vagy nagyon gyakran tájékozódik környezetének történéseirõl a helyi rádiókból. A közlekedési információkról és a kulturális eseményekrõl például legtöbben a rádióból értesülnek. A barátjuknak tekintik a helyi állomásokat.

Mindent összevetve, tehát egy stabil, és fejlõdõ piacot képviselnek a helyi rádiók. Gyarapodtak hirdetõik és nagymértékben nõtt a hallgatóik száma is. Anyagi bevételeik ugyan kismértékben csökkentek a hirdetési tarifák mérséklése miatt, de stabil a pozíciójuk.

(forrás: HEROE)