ImageAz átlagnál lényegesen nagyobb mértékben ugrottak meg a budapesti központú, de már vidéken is terjeszkedõ zenerádiók reklámbevételei tavaly decemberben, derül ki a TNS Media Intelligence mfor.hu-hoz eljuttatott statisztikáiból.

A Juventus, a Rádió1 és a Roxy a jelek szerint a Neo FM és a Class FM kárára növekedett – a két új országos kereskedelmi adó elõdjei reklámbevételének csupán töredékét hozta év végén. A hirdetõk valószínûleg a hallgatottsági adatok hiánya és a frekvenciapályázat végeredménye körüli hercehurca miatt kerülték az újoncokat.

Komoly mértékben emelkedtek a fõváros központú, de többségükben jelentõsebb vidéki lefedettséggel rendelkezõ zenerádiók listaáron számított bevételei tavaly decemberben 2008 decemberéhez és 2009 októberéhez képest is.
 

Kit szeretnek a hirdetõk?

Kereskedelmi rádiók listaáras reklámbevétele,
2009. december (millió Ft)

1. Juventus: 883
2. Rádió 1: 378
3. Roxy: 330
4. Class FM: 299
5. Neo FM: 294
6. Gazdasági Rádió: 205
7. Rádió Café: 158
8. Klubrádió 121
9. InfoRádió: 119

2008. december:

– Sláger: 1946
– Danubius: 1353

Forrás: TNS Media Intelligence


Toronymagasan vezet a Juventus

A TNS Media Intelligence média- és reklámfigyeléssel foglalkozó cég Mforral közölt adatai szerint a legtöbb plusz reklámpénz a Juventus Rádióhoz folyt be, amelynek hirdetésbõl származó bevételei 38 százalékos bõvülést produkálva mintegy 240 millió forinttal 883 millió forintra emelkedtek a tavalyi év utolsó hónapjában egy évvel azelõtthöz képest.

A Juventus bevételei 2009 októberéhez képest is megugrottak, mintegy harmadával – mindkét adat összességében arra utal, hogy az adó hasznot húzott a két egykori, országos kereskedelmi rádió, a Sláger és a Danubius tavaly novemberi búcsújából.

Elemzõk egyébként már akkor megjósolták a Juventus felfutását, és az adó is mindent bevetett a kedvencük elvesztése miatt csalódott hallgatók (és a hirdetõk) átcsábítására – gondoljunk csak "Nem kell a gombokat nyomogatni. Változatlanul, a megszokott csatornán" szlogenra.

Nagyot ugrott a Rádió 1 és a Roxy is

Hasonló eszközhöz folyamodott a Rádió 1, amely akkor óriásplakáton hirdette: õk bizony továbbra is a régi frekvenciájukon hallhatók. A hirdetõket a jelek szerint sikerült meggyõzni, hiszen 2008 decemberéhez képest 18, 2009 októberéhez viszonyítva pedig 41 százalékos pluszt, összesen 378 millió forint reklámbevételt könyvelhettek el.

Alig maradt el a Rádió 1-tõl a nagy rivális Roxy, amelynek listaáron számolva 330 millió forintot hozott az év utolsó hónapja. Ez 2008. decemberhez képest 45, 2009 októberéhez viszonyítva pedig több mint száz százalékos bõvülést jelent – tehát százalékosan ez az adó volt képes a legnagyobb növekedésre.

A reklámbevételt tekintve a Roxy ma már a harmadik számú budapesti rádiónak számít – simán megelõzve a Gazdasági Rádiót, a Rádió Cafét, a Klubrádiót és az Inforádiót. Utóbbi négy adó átlagban csupán szerény növekedést produkált éves szinten – hirdetési bevételeire nemigen hatott a cserebere a kereskedelmi rádióknál. Ez nem is csoda, hiszen más típusú, így a klasszikus kereskedelmi zenerádiókétól eltérõ hallgatótáborral rendelkezõ mûsorszolgáltatókról van szó.

Beragadt a rajtnál a Neo és a Class

Külön érdekesség, hogy a Juventus-Rádió1-Roxy hármas nem csak utóbbi négy rádió, hanem a két új országos kereskedelmi adót is maga mögé utasította decemberben. A Class és a Neo FM-en mindössze 299, illetve 294 millió forintot hagytak ott a hirdetõk – ez aprópénz ahhoz képest, hogy ugyanezen a frekvenciákon a Sláger 1 milliárd 946 millió, a Danubius pedig 1 milliárd 353 millió forintot hozott össze egy évvel korábban.

Az mfor.hu által megkérdezett elemzõk szerint a hatalmas különbség fõ oka, hogy a hirdetõk, illetve a kampányaikat szervezõ médiaügynökségek nem merték "vakon" bevállalni a november 19-én indult két adót, hiszen még semelyikük sem rendelkezhetett hallgatottsági adatokkal. Ráadásul a gyõzelmük kiváltotta politikai-közéleti botrány is elriaszthatta a hirdetõket, hiszen a Sláger- és a Danubius-rádióhoz köthetõ érdekcsoportok nyomása miatt sokáig még az sem volt biztos, hogy novemberben startolhatnak.

A gyászos decemberi számok miatt tehát még nem kell temetni sem a Neót, sem a Classt, amelyek feltehetõen már az elsõ félévben elkezdenek visszakúszni az elõdeik által hozott bevételi szint felé. Hogy milyen gyors lesz a felzárkózás, azt a negyedéves reklámköltési és hallgatottsági adatok alapján lehet majd megbecsülni.

Wéber Balázs

(forrás: Menedzsment Fórum)