Egy amerikai felmérésből az is kiderül, hogy a rádió még mindig az első számú forrás, ha új dalokról van szó, azonban a fiataloknál drámai a helyzet.
Az új dalok felfedezéséről készített kutatást az amerikai NuVoodoo Media Services az Egyesült Államokban élő rádióhallgatók körében. A háromezer fős, 14 és 54 év közötti mintán elvégzett felmérés szerint a megkérdezettek többsége rádióban találkozik először új dalokkal, de a második helyen lévő YouTube már csak alig 2 százalékkal van lemaradva.
A különböző korcsoportokat vizsgálva kiderül, hogy a 35-45 évesek között van a legnagyobb előnye a rádiónak zenefelfedezés terén, itt csaknem 35 százalékkal vezet a többi szolgáltatás előtt. Elsőbbségét a 25-44 éves kategóriában is megőrzi, azonban a 18-34 évesek körében már a YouTube vezet, a rádió, a Spotify és a Pandora mögött.
A rádiók szempontjából a 14-24 évesek csoportjában a legrosszabb a helyzet, ahol már a YouTube áll az élen 30 százalékkal, majd a Spotify következik 20, a rádió 11, és a Pandora 8 százalékkal.
„Az új technológiák örökre megváltoztatták az új zenék mozgásterét.” – mondta Carolyn Gilbert, a NuVoodoo Media Services elnöke. „De a rádióknak nem kell csendben háttérbe vonulniuk. Rengeteg pénzt és munkaórát áldozunk a megfelelő dalok kiválasztására, és a legjobb playlistek elkészítésére – hatalmas érték van ebben a szolgáltatásban. Nagyobb átláthatóság és a hallgatói visszajelzések jobb feldolgozása mellett az állomások nagyobb hangsúlyt fektethetnének a kommunikációjuk ezen részére.” – tette hozzá.
Új lehetőség a hálószobában
A NuVoodoo kutatása azt is kiderítette, hogy a 14 és 54 év közöttieknek már 40 százaléka használ smart speakert. Tavaly augusztusban ez az arány még mindössze 30 százalék volt. Az okoshangszórók nyújtotta szolgáltatásokat túlnyomórészt a hálószobáikban (49 százalék) veszik igénybe az amerikaiak, amit a konyha (30 százalék) és a nappali (28 százalék) követ.
A kutatócég megjegyzi, hogy az elmúlt évtizedekben az ébresztőórás rádiók kikoptak az ágyak mellől, és az embereket egyre inkább a telefonjaik ébresztik fel. Most viszont újra megjelent egy hangra szakosodott eszköz a hálószobákban, amin ráadásul rádiót is lehet hallgatni, ismét megteremtve az egyszerű lehetőségét annak, hogy a rádiók reggeli műsorai ébresszék a hallgatókat.
Megéri a social media
További jó hír a rádióknak, hogy a felmérésben résztvevő potenciális rádióhallgatók negyede azt állította, nagyobb eséllyel hangol rá egy olyan adóra, ami valami vicces vagy érdekes dolgot posztolt a Facebook oldalára. A fiatalok körében alacsonyabb ez a szám, de ez azzal is magyarázható, hogy körükben a Facebook is egyre népszerűtlenebb. Ellenben – a NuVoodoo szerint – előrejelezhető, hogy a jövőben az Instagram használatával már könnyebben elérhetők lesznek.
A kutatás alapján hátulütői is vannak a közösségi médiának. A megkérdezettek harmada – és a 14-24 évesek fele – követett már ki rádiót azért, mert olyan dolgot posztolt, ami ellenszenves volt neki. A kutatócég ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet, hogy a social media posztok ugyanúgy az adott állomás brandjének részét képzik, mint az adásban elhangzottak. Utóbbihoz hasonlóan ezeket is érdemes gondosan megtervezni, és kiszámítható módon tálalni a közönség elé, hiszen ahogy a felmérésből is kiderül, nagy a tét.
RADIOSITE