Megkaptuk az októberi, fővárosi adatokat – változó piac, stabil hallgatószám!
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a 2012-es év a valaha volt legmozgalmasabb volt a fővárosi rádiós piacon. Az év elején eltűnt az éterből az egyik legnépszerűbb csatorna, a Rádió 1, melynek frekvenciáját elnyerte az addig a 89.5-ös frekvencián sugárzó Juventus Rádió. Tavasszal elkezdte működését a Juventus helyén a Music FM. Frekvenciát váltott év közben az InfoRádió is. A nyári kutatási adatok fényében már feltettük azt a kérdést, hogy vajon milyen hatást válthat ki a NeoFM bizonytalan helyzete. Vélelmezhető volt, hogy a teljes stáb felállása rádióból és a Bumeráng megszűnése az ősz közepére a hallgatottságra is hatást fog gyakorolni.
Így is történt. A NeoFM esetében a nyári adathoz képest jelentősebb hallgatószám-vesztés figyelhető meg. A kutatás célcsoportját képező fővárosi 15-69 éves népességben a NeoFM főként a reggeli 6-10 közötti idősávban veszített hallgatókat, vagyis a Bumeráng elvesztése jelentette a legnagyobb érvágást a rádió számára.
A NeoFM veszteségéből elsősorban a másik országos rádió profitált, de többi helyi adó esetében is tapasztaltunk több-kevesebb erősödést.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy hallgatók nem eltűntek, hanem másik csatornákhoz pártoltak, ugyanis a napi átlag hallgatottság továbbra is stabil, a fővárosi 15-69 éves korosztály közel háromnegyede napi rendszerességgel rádiózik, ami 920 ezer hallgatót jelent naponta.
A hallgatószámot a csatornák gyengélkedésén vagy megszűnésén kívül az új technológiák és platformok megjelenése sem csökkenti, sőt azt tapasztalhatjuk, amire a fejlett piacokon már több éve felhívták a figyelmet, nevezetesen, hogy az internet és a hozzá kapcsolható különböző technológiák a rádió és a rádiózás javára is válhatnak.
A budapesti 15-59 éves lakosságból 246 ezer fő szokott – saját bevallása szerint – interneten (is) rádiót hallgatni. Egyértelműen látszik az adatokból, hogy az internet egy újabb platform a hallgatók számára ahhoz, hogy az amúgy hagyományos módon is fogható rádiókat hallgassák, ergo az internetes rádiózás is biztosítja a rádiók magas napi elérését a fővárosban.
Ennek megfelelően a legnépszerűbb online hallgatott formátumok a fővárosi zenés kereskedelmi rádiók (134 ezer fő szokta több-kevesebb gyakorisággal hallgatni) és az országos zenés kereskedelmi rádiók (101 ezer fő). A képzeletbeli lista harmadik helyén a külföldi zenés rádiók találhatóak (78 ezer fő), majd a közszolgálati (68 ezer) és a fővárosi elsősorban szöveges tartalmakat kínáló rádiók következnek (53 ezer fő).
Adatok
LETÖLTÉS (PDF)
(forrás: TNS-Hoffmann)