Több hallgató és szaporodó hirdetõk – jól jött az országos adók bizonytalan helyzete a helyi rádióknak.
A korábbi várakozásoknak megfelelõen már érezhetõ a két országos adó körüli bizonytalan helyzet pozitív hatása a helyi rádiós piacon. Az utóbbi hetek eseményei egyre nagyobb hallgatói aktivitást generáltak ezzel is bizonyítva a rádiók hatékonyságát és véleményformáló erejét. Olyanok is hallgattak rádiót, akik korábban egyáltalán nem. Ezzel újabb hallgatókkal bõvült a rádiós piac. Nem csak ez az egyetlen hozadéka volt azonban a szakmára nézve a hirtelen jött változásoknak. Egyes városokban már húsz éve szól helyi rádió, stabil piaci és hallgatói bázissal. Ez most úgy látszik minden eddiginél erõsebb és ez a hirdetõkben pozitívan csapódik le.
Egy szeptemberben készült felmérés szerint az ország 19 megyeszékhelyébõl 16-ban helyi rádió vezeti a hallgatottsági versenyt. Akadnak olyanok is ahol a második helyen is kisebb lokális vagy regionális adók állnak. A Sláger egyedül Gyõr-Moson-Sopron megyében, míg a Danubius Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében tudta elhódítani a 15 – 29 éves hallgatók többségét. Az adatokkal azonos képet mutatnak a reklámpiac változásai is. Ha nem is ilyen nagyarányú gyõzelmet, de mindenképp bevétel növekedést tapasztalhattak a kisebb rádiók. Vannak települések, ahol a bevételek növekedése eléri a 35%-ot. A rádiózással töltött idõ is nõtt az év második felére. A 2008-as esztendõ hallgatottsági adatai most újra felfelé ívelnek derült ki a Sonda Ipsos és a GFK Hungária kutatásából.
Míg országszerte javul a helyzet, addig a két nagy új médiumnak most kezdõdhet az igaz nehéz idõszak. Az Országos Rádió és Televízió Testület leköszönõ elnöke, Majtényi László ugyanis az ügyészséghez fordult, mert szerinte törvénysértést követtek el a frekvenciapályázat elbírálásánál, tehát megeshet, hogy a két új rádiót is lekapcsolják.
Szintén nem mutat jó képet az újonnan indult nagyoknak egy most közzétett felmérés sem, amit a Maximize médiaügynökség és az Nrc piackutató készített. Az adatok alapján jelenleg a korábbi Sláger-rajongóknak csak 6 százaléka maradt a megszokott frekvencián, míg a Class FM esetében ez az arány a korábbi Danubius-rajongók táborának 16 százaléka. A rádióhallgatók harminc százaléka tehát a helyi állomásokhoz vándorolt.
Elemzõk szerint a frekvenciák használatára vonatkozó koncessziós jogok átrendezõdése hosszú távon jót tehet az országos rádiós piacnak, egyelõre azonban úgy tûnik, inkább átvándorolnak a hirdetõk a kisebb, lokális adók felé. Ennek pedig egyszerû okai vannak. Ahhoz, hogy a Danubiusról illetve a Slágerrõl a váltás optimálisan menjen végbe, legalább 6-8 hónapra lett volna szükség szemben azzal a 3 héttel, amely rendelkezésére állt a két leendõ óriásnak. A kapkodást pedig nem csak a Neo, illetve a Class FM érzi, de az ügynökségek is, amelyek úgy próbálnak úrrá lenni a kialakult helyzeten, hogy megyeszékhelyeken mûködõ, vagy még az ezeknél is kisebb állomásokkal fedik le az egyelõre még ingoványos országos reklámpiacot.
Összességében tehát elsõ kõrben mindenképpen a helyi rádióknak kedvezett az ORTT határozata. Hasonló helyzet idehaza egyébként még nem fordult elõ, valószínûleg ez is oka lehet annak, hogy a GFK Hungária és Szonda Ipsos felmérésében a megkérdezettek 55%-a gondolta úgy, hogy a helyi rádiók sokkal inkább neki szólnak.
(forrás: HEROE)