ImageHamarosan elérhetõek lesznek az elsõ adatok. A MAKSZ támogatásáról biztosította az új kutatási rendszert – írja a Mediainfo.

2010 januárjától új mérési módszerrel kutatja a rádiós piaci hallgatottsági adatokat a GfK Hungária-Ipsos konzorcium. A múlt hónaptól a kutatás hibrid adatfelvételi módszerrel valósul meg, azaz a válaszadók egy része számítógéppel támogatott telefonos (CATI) megkérdezés során számol be rádióhallgatási szokásairól, míg egy másik csoport számítógéppel támogatott online (CAWI) módszerrel kitölthetõ kérdõívvel.

Eddig rádiónaplós módszerrel vették fel az adatokat, azaz a mintába kiválasztott megkérdezettek egy héten keresztül saját maguk vezettek egy naplót, melybe rendszeresen bejegyezték, mely rádióadókat hallgatták az adott idõszakban. Ezt viszont mind gyakrabban érte kritika, így a kutatócégek és a rádiók már korábban is egyeztettek az új lehetõségekrõl.

A kutatócégek szerint az új módszer egyik fontos elõnye, hogy a korábbi módszerhez képest kisebb terhet helyez a válaszadókra, emiatt a tapasztalatok szerint magasabb válaszadói hajlandóság is érhetõ el. A módszertani paramétereket érintõ szükséges változtatásokon túl a mérés továbbra is országos, a 15 év felettiekre reprezentatív mintán zajlik. A korábbiakhoz hasonlóan negyedórás hallgatottsági eredményeket szolgáltat havonta, a MédiaNavigátorba és a RádióNavigátorba töltve az adatbázisokat.

A mérést a kutatócégek a rádiók megbízásából végzik, és úgy döntöttek, hogy 2009 novemberére és decemberére vonatkozóan az új országos kereskedelmi adókról nem közölnek hallgatottsági adatokat. Emögött a frekvenciapályázat nyomán bekövetkezett változások álltak. Az átállás a Danubius-Sláger párosról a Class-Neo FM párosra technikailag gyorsan történt, viszont a mûsorstruktúrák csak lassabban, ez év elejére véglegesedtek, s eközben a rádióhallgatók egy része – feltehetõleg ideiglenesen – el is szivárgott. Emiatt piaci konszenzussal a két új rádióadó hallgatottsági adatainak publikálására csak az elkövetkezõ napokban kerül sor.

Az Ipsos és a GfK közlése szerint azért tudtak ilyen gyorsan átállni az új rendszerre, mert piaci egyetértés alakult ki a hibrid rendszer körül. Ez lehetõvé tette a kétféle hallgatottságmérés régóta (el)várt integrációját. Mint ismeretes, az országos és a budapesti helyi rádiók hallgatottsági adatait eddig a rádiónaplós mérés szolgáltatta, a vidéki helyi rádiók hallgatottsági adatait pedig telefonos megkérdezéssel kutatták. A honi kommunikációs ügynökségeket tömörítõ MAKSZ támogatásáról biztosította az új mérést.

(forrás: mediainfo.hu)