Mindössze ketten pályáznak az új kereskedelmi frekvenciára. Mindössze ketten indulnak a Roxy Rádió egykori frekvenciájáért. Kiszivárogtak a nevek is: DJ FM és Danubius FM. Utóbbinak semmi köze az egykori Danubius Rádióhoz, a korábban már megismert Autórádió Kft. szállt versenybe ismét, most épp ezzel a névvel.
Úgy tűnik, nem csengett még le az „FM”-ezés: 2009 óta, a digitális átállás hajnalán és az FM sugárzás megszűnte előtt pár évvel ugyanis a legtöbb nagyobb, induló magyar rádiót rendre „XY FM”-nek keresztelik a befektetők (lásd: Class FM, NeoFM, Music Fm, Ozone FM stb.). Hogy ennek az új divatnak mi a szakmai alapja, azt nem értjük, de tudjuk be ízlés kérdésének!
Ezúttal se lesz ez másképp, ugyanis az állítólag Andy Vajna üzleti körébe tartozó és a Roxy Rádiót annak idején beindító, Bakai Mátyás által menedzselt Radio Plus Kft. a DJ FM, a korábban a 95.3-at megnyerő, de a „Klub-szabály” miatt elkaszált Autorádió Kft. pedig ezúttal a Danubius FM név lajstromoztatási eljárását indította meg a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala publikusan elérhető adatbázisa szerint, és e két cég szállt versenybe a nemrég kiírt 96.4-es frekvencia üzemeltetéséért is.
Bakai Mátyás neve, a Roxys múlt, a DJ FM tervezett csatornaazonosító, és a kiírt frekvencia jellege alapján a Radio Plus Kft. vélhetően egy CHR/Dance (Contemporary Hit Radio – Dance) formátumú csatornát tervez. Erősen kérdéses, hogy van-e gazdasági racionalitása egy újabb, ilyen jellegű rádiónak a 89.5 Music Fm mellett, mindenesetre az eddig Budapesten működő modern elektronikus tánczenei rádiók mindegyike (DeeJay, Roxy, Rise FM, Radio Face stb.) becsődölt az idők során.
A CHR/Dance-re ugyanis bár komoly hallgatói igény mutatkozik a fiatalok körében, sales és programming területen dolgozó, portálunknak név nélkül nyilatkozó rádiós szakemberek szerint ez a formátum Magyarországon nagyon nehezen értékesíthető a kommerszebb társaihoz képest. Ezzel szemben a gazdaságilag általában rentábilis, nagyobb tömegek számára befogadható, kommersz CHR/Top40 az utolsó időszakában abszolút piacvezető Rádió 1 megszűnésével lényegében „kihalt” a budapesti piacról.
A CHR/Dance rádiók üzleti modellje annyiban különbözik a többi rádióétól, hogy nagyobb non-spot bevételre számítanak – többek közt saját szervezésű bulikból, a rádió brand-jére építve -, ám ezek a számítások sokszor kudarcba fulladtak már. Ugyanakkor ha van egy másik erős láb – például állami hirdetések -, akkor már jóval könnyebb és olajozottabb az út a siker felé, ám ez erősen politikafüggő – tudtuk meg szakértőktől.
Természetesen a nyertes rádió formátuma még bármi lehet, a fenti csak egy feltételezés.
Ahogy a két fentebbi tény, azaz a tenderen indulás és a lajstromoztatás sem garancia még persze semmire – se a frekvenciapályázat eredményessége, se a lajstromoztatás sikere nem garantált, a Danubius FM esetében például azért sem, mert hasonló nevű rádió már működött hazánkban. Sőt, az sem biztos, hogy a pályázati anyagokban valóban a levédetni kívánt nevek szerepelnek, ugyanis a pályázati anyagok nem nyilvánosak.
Kiírják a 88.8-at
A roma kisebbséget célzó Rádió C egykori, már évek óta nem használt frekvenciáját is előkapta a napokban a Médiatanács, piaci pletykák szerint várhatóan egy vallási, közösségi rádiót várnak majd ide, talán kicsit megkönnyítve a fővárosi vételkörzetét elvesztő Mária Rádió dolgát.
A budapesti rádiós piac ezzel be is kerülhet lassan a Guinness rekordok könyvébe a „legtöbb talk rádió egy városban” kategóriában.
(RADIOSITE.HU)