Végre majdnem mindent megtudtunk a misztikus korcsoportról.

Elkészült egy hiánypótló felmérés a 15-25-ös korcsoportról. Egy rádiósnak ez kincset érhet.

Képzelj el egy átlagos stock fotós családot, amin biciklizés közben bukósisakban mosolyog egymásra apa, anya, gyerekek. Ez köztudottan olyan nehéz művelet, mintha ez alapján a kép alapján képzelnénk el az átlagos hallgatóinkat. Sőt, ezen csak csavar, hogy ritkán van ilyen fotókon egy 15-25 éves, aki meghatározóan tekergeti a rádiót (biciklizés közben!), vagy vesz okostelefont, amivel majd meghatározóan tekergeti a rádiót.

Áprilisban a Kreatív magazin szervezésében tartották a #15-25 Youth Marketing Forum-ot, ahol többek között a 15 és 25 év közötti korosztály médiafogyasztási szokásairól is szó esett.

A sötét lónak számító területről Kovács Gábor, a Free Association Research Kft. munkatársa egy olyan gyönyörű összefoglaló prezentációt tartott, hogy a ppt-k és a kutatások rajongói az összes diagramjukat megnyalták utána. A rendkívül meghatározó piaci tényezőnek számító 15-25-ös korcsoportot nehéz vizsgálni és kevés hazai adat volt róluk. Eddig. Bár a rádióra vonatkoztathatóan kevés adat született, de sok minden kikövetkeztethető az adathalmazból.

Összességében elmondható, hogy a megkérdezett fiatalok 49%-a lány, 51%-a fiú volt. 39%-uk a 16-19, 31%-uk a 20-22, míg 30%-uk 23-25 éves korosztályból került ki. Tízből hatan a szüleikkel élnek, míg majdnem 20%-uk fenntart egy albérletet, sőt, ezen túl a megkérdezettek 78%-a már dolgozik, tehát saját, önálló kereslettel rendelkezik.

Ezektől is fontosabb adat egy rádiós számára, hogy Kovács Gábor kutatása szerint a zene a választ adók 61%-ának 5*-os fontosságú, ők heti 25 óra zenét hallgatnak. A nagy kérdés persze az, hogy min?

Média- és zenefogyasztásuk

A vizsgált 15-25-ös korosztályban 10-ből hatan néznek tévét, rádiót pedig napi rendszerességgel 25%-uk hallgat. Az összes válaszadó 28% hetente többször teszi mindezt. A fiatal korosztály ritkán jár el tombolni, inkább havonta buliznak. 56%-uk szívesen ad koncertért pénzt, 48%-uk fesztiválért, míg 24%-uk előfizet zenei szolgáltatásra is.

Két adat, ami segíthet finomhangolni rádiónkat, műsorunkat, ha a 15-25 éves korosztály felé szeretnénk nyitni:

– A megkérdezettek 85%-a olvas könyvet, ami egy nagyon szép adat. Ebből egyébként a férfiak emelkednek ki, évi 11 könyvvel, míg a nőknél ez az arány évi nyolc. (Tipp: A zenei híreken túl érdemes lehet megfontolni, egy-két „irodalmi bulvár” információ beszivárogtatását a napi tartalomfolyamba.)

– A fiatalok fele sportol. 48%-a fut, 40%-a edzőterembe jár, 23%-a kerékpározik. Ha ezt az adatot összevetjük azzal, hogy hányan hallgatnak rádiót, akkor izgalmas kérdés lehet, hogy vajon tudunk-e egy megfelelően elhelyezett zenei blokkal, mix-szel kedvezni az egyébként nem csak ebben a korosztályban népszerű testedzőknek. (Tipp: Ha nehezen áldozzuk be délutáni vagy reggeli sávunkat ennek a kísérletezésnek, rakjunk fel weboldalunkra egy letölthető mixet, spotjainkkal megspékelve, kifejezetten edzéshez. Szeretni fogják!)

(Nem)csak a Facebook-on vannak

Végül pedig a rádión túl szó esett a 15-25-ös korosztály közösségi média jelenlétéről, ami közvetetten érinthet minket, rádiósokat is.

Érdekes látni, hogy, ha különvesszük a Facebook Messenger-t a Facebook-tól, akkor szinte egyeduralkodó a közösségi felület ezen a piacon. Az üzenetküldő alkalmazást a megkérdezettek 82%-a, a hírfolyamat szoltáltató Facebook-ot 72%-uk használja napi rendszerességgel. A harmadik helyen a YouTube (70%) végzett, míg negyedik az Instagram lett (47%) az agresszíven terjeszkedő Snapchat (25%) előtt.

Ebből is látni, hogy egy valamire való rádiónak szinte kötelessége egy-egy ilyen csatornát fenntartani és berendezkedni a különleges tartalom szolgáltatására ezeken a felületeken, mert rendkívül sokan használják őket.

Műsorfolyamunk és a social media találkozásának érdekes adata, hogy tízből csak egy megkérdezett követ valamilyen hírességet a neten. Az alacsony szám mellett a külföldi sztárok iránti érdeklődés a legnagyobb, az első öt híresség, akit követnek: Rihanna, Justin Bieber, Beyoncé, Avicii, Selena Gomez

A magyar hírességek, zenekarok iránti érdeklődés 10% alatti, és itt nem csak zenészeket találhatunk. A lista így néz ki: Halott Pénz, Dukai Regina, Hosszú Katinka, Palvin Barbi, Dancsó Péter, Majka, Wellhello, Punnany Massif.

A végére pedig a legfontosabb, ami jellemzi ezt a kororsztályt. Több, mint 90%-uk napi rendszerességgel használja mindenre a mobilját, 28%-uk a tabletjét. A „mindenre” a rádiózás is értendő.

További hasznos diagramok és adatok itt érhetők el. Aranybánya.

Ha neked is vannak tapasztalataid, írd meg nekünk, ha nálatok máshogy működnek a 15-25 évesek, vagy, ha sikeresen érted el őket, az is jöhet, akár a Facebook oldalunkon, akár levélben.

Köszi a figyelmet! Jó bogarászást, jó munkát!

(Mikos Ákos)