A kutatásokat végző cégek az új módszertant is bemutatták. 

Először mutatták be az új módszertannal mért rádiós hallgatottsági adatokat a mérést végző konzorcium tagjai, a TNS-Hoffmann és a Mediameter. A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületével (RAME) közösen szervezett, július 16-i budapesti sajtótájékoztatón az új módszertant is ismertették. A konzorcium tavaly decemberben nyerte el a közönségmérési kutatási tendert; a mérést három éven keresztül végzik.

Káosz jellemezte a tavalyi évben a hazai rádiós hallgatottságmérést – több kutatócég párhuzamosan dolgozott, a helyi rádiók maradéktalan mérése pedig nem volt megoldott. Turi Árpád, a RAME elnöke elmondta, hogy a helyzet mielőbbi megoldása érdekében rengeteg jelzést, támadást, kérést kaptak a rádiós piacról. “Fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. Az új módszer ilyen” – mondta bevezetőjében. A rádiós szervezethez a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HEROE) is csatlakozott, így az új közönségmérés a teljes hazai rádiós piacot felöleli, ideértve a közszolgálati csatornákat, az országos, budapesti és helyi kereskedelmi rádiókat is. A RAME elnöke rádiós piaci felépülésnek, előremutató iránynak nevezte az új mérés bevezetését. 

Az egységes, nemzetközi modellek figyelembevételével kidolgozott módszertant Perjés Tamás, a TNS-Hoffmann média szektorvezetője mutatta be. Az új módszer – a telefonos adatgyűjtés – előnye, hogy egyszerűbb és költséghatékonyabb, valamint a speciális (magasabb társadalmi státuszú) közönség jobban bevonható, ugyanis a lekérdezés mobiltelefonon zajlik. A kutatók az előző napi rádióhallgatásra kérdeznek rá (a módszer neve „day after recall”); arra, hogy mikor, melyik csatornákat és milyen hosszan hallgatták. A rádióknak és a hirdetőknek három havi görgetett adatot szolgáltatnak a kutatók.
Perjés Tamás az adatfelvétel területi eloszlásáról és elemszámáról is beszámolt: az országos és a budapesti mintában 15-59 éveseket hívnak fel, valamint a 60 évnél idősebbeket – országos mintán – vezetékes telefonon. Egy negyedévben 5540 interjút készítenek a kutatók. A módszer a helyi rádiókat is méri, a megyeszékhelyen élőket évente kétszer, a megyéket pedig évente egyszer mérik fel, így válik teljessé a kutatás. A szakember hozzátette: “a konzorcium célja a folyamatos fejlesztés, de tekintettel lenni a piaci környezetre. A jövőben egy médiapiaci konjunktúra további fejlesztéseket generálhat majd a rádiós piacon is.”

Perjés kiemelte: a RAME-val együtt a két kutatócég stratégiai partnerséget kötött. “Az egész rádiós piac felépülése szempontjából alapvető az, hogy legyen egy stabil, megbízható közönségmérés. Nagyon fontos az is, hogy nemzetközi példák alapján olyan együttműködésre van szükség, ami segít abban, hogy az utóbbi években meglehetősen elhanyagolt rádiós piacra jobban ráirányítsa a figyelmet” – tette hozzá.

A második negyedéves hallgatottsági adatokat Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be. A 15 évnél idősebb megkérdezettek legtöbbje naponta és országosan a Class FM-et hallgatta (26,1 százalék), majd a Kossuth Rádiót (18 százalék), a Petőfi Rádiót (11,8 százalék), a Music Fm-et (3,9 százalék), az ötödik leghallgatottabb rádiócsatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió volt (3,4 százalék). – A fővárosi lakosok körében is ugyanez a rangsor, csak az értékek térnek el valamelyest – mondta Rabcsánszki Laura, aki beszámolt arról is, hogy az emberek mikor melyik csatornát hallgatták. A 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 óra és 10 óra között; ezt követi a Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió, a Music Fm, és a Juventus Rádió. Ebédidőben a sorrend kissé módosul: 12 és 13 óra között országosan a leghallgatottabb az MR1-Kossuth Rádió, kissé lemaradva tőle a Class FM, majd a Petőfi Rádió, a Music Fm, s végül a Dankó Rádió. 17 óra és 19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második a Petőfi Rádió, tőle kissé lemaradva a Kossuth Rádió, negyedik a Music Fm, ötödik pedig a Juventus Rádió. 

A napi fővárosi adatokban csak kevés helyen van eltérés az országoshoz képest. Az öt leghallgatottabb csatorna Budapesten is a Class FM, a Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió, a Music Fm és a Juventus Rádió – mondta Rabcsánszki Laura a fővárosi adatok bemutatásakor. A budapesti válaszadók legtöbbje reggel 6 óra és 10 óra között a Class FM reggeli műsorát hallgatta. A második helyen a Kossuth Rádió áll, majd a Petőfi Rádió, a Music Fm, valamint a Juventus Rádió. 12 és 13 óra között a Kossuth Rádió a leghallgatottabb, majd a Class FM műsora, amelyet a Music Fm követ. A Petőfi Rádió népszerűsége a negyedik helyre szorul vissza a fővárosban, amelyet a Juventus Rádió követ. A fővárosiak rádióhallgatási szokása 17 óra és 19 óra között eltér az országostól: a legtöbben a Music Fm műsorát követik, majd a Class FM programját, utána a Juventus Rádióét. A Petőfi Rádió hallgatottsága a negyedik helyre szorult vissza, a sort pedig a Kossuth Rádió zárja.

A megyeszékhelyekre, megyékre bontott hallgatottsági adatok eredményei még nem nyilvánosak, de az ígéretek szerint pár héten belül hozzáférhetővé válnak.

Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME)

A magyar rádiós piac vezető szereplőit tömörítő szervezet azzal a céllal alakult meg, hogy tagjait összefogva lássa el az iparág érdekképviseletét. A szervezet alapítói között van a Class FM, a Gazdasági Rádió, az Info Rádió, a Jazzy Rádió, a Juventus Rádió, a Magyar Katolikus Rádió, a Klasszik Rádió, a Lánchíd Rádió, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, a Music Fm. Elnöke Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója.
TNS-Hoffmann
2011. januártól a Research International Hoffmann és a TNS Hungary, a nemzetközi egyesülést követve, Magyarországon is közös piackutató vállalkozásként folytatja munkáját. A TNS Hungary jogelődje 1989-ben az egyik első piackutató intézet volt és az egyesülésig a hazai szakma első tíz top vállalkozásába tartozott, jelentős szerepet betöltve a standardizált kutatások területén. Az 1997-ben alakult, kimagasló minőségű szolgáltatásáról ismert Research International Hoffmann rövid idő alatt vált az ad hoc piackutatás vezető szereplőjévé, és került be a legnagyobb 5 magyar cég közé.
Mediameter
A Mediameter Kft. 2012-ben alakult hazai tulajdonú vállalkozás. Egyik főbb célkitűzése, hogy meghatározó szereplővé váljon a médiakutatások piacán azáltal, hogy a médiumok speciális igényeire szabott egyedi kvantitatív és kvalitatív megoldásokat kínál. A Mediameter készíti hazánk egyik legnagyobb médiafogyasztással kapcsolatos felmérését, a Lakossági Médiafogyasztási Kutatást, a print sajtó, a televízió, a rádió, az internet és a közösségi média fogyasztásával kapcsolatban.
(RADIOSITE.HU)