Megszűnhet Esztergomban és Tatabányán is a beszélgetős rádió. 

Jogerős bírósági döntés következtében több, mint egy hónapja nincs sugárzási jogosultsága a tatabányai 96.7 MHz-en és az esztergomi 98.1 MHz-en a Klubrádiót működtető médiavállalkozásnak. A Médiatanács bízik abban, hogy a rádiónak nem érdeke a jogsértő állapot fenntartása, A Klubrádió szerint viszont a Médiatanács elrontotta a pályázati kiírást. Az álláspontjuk az, hogy nem a bírósági határozat, hanem a hatóság súlyos szakmai hibái miatt lett eredménytelen a két pályázat, ezért nem kívánják kikapcsolni a Klubrádió két helyi vételkörzetű átjátszóadóját.

A Klubrádiót működtető üzleti vállalkozás tulajdonosa augusztusban bíróságon támadta meg a Médiatanács 2012. július 25-én, a két vidéki frekvenciára benyújtott pályázati anyagok kapcsán meghozott döntését. “Az eljárás során a bíróság jogerős döntésében elutasította a Klubrádió keresetét, aminek következményeként a Klubrádiónak 2012. október 10-én megszűnt a műsorszolgáltatási jogosultsága Esztergomban és Tatabányán” – szögezi le az a Médiatanács.

Közleményük szerint a tanács korábban jóhiszeműen járt el, hiszen ideiglenesen meghosszabbította a Klubrádió sugárzási engedélyét annak érdekében, hogy az ügy egyértelmű, határozott és senki által nem vitatható törvényes megoldása a piaci szereplő számára is méltányos körülmények között születhessék meg. Úgy fogalmaznak, “a jogállami megoldás a bírósági döntéssel már megszületett. A döntés pedig 2012. október 26-án jogerőre emelkedett. Ezért az alaki érvénytelenséget helyben hagyó bírósági döntés következtében a Klubrádiót működtető üzleti vállalkozás tulajdonosának egy hónapja – szerződésben vállalt kötelezettségével összhangban – nincs jogosultsága médiaszolgáltatásra.”

A Médiatanács szerint a kialakult törvénytelen helyzet azért is aggályos, mert eddig hasonló esetekben más rádiók törvénytisztelő módon jártak el. Így tett szerintük többek között a Kék Duna Rádió az esztergomi 92.5 MHz-en és a tatabányai 107.0 MHz-en, valamint a Kapos Rádió is a 99.9 MHz-es frekvencián.

“A hatóság bízik abban, hogy a Klubrádiót működtető üzleti vállalkozás tulajdonosa is a mások által követett törvényes úton kíván járni, azaz nem érdekelt az egy hónapja fennálló törvénytelen, a jogállamiság szellemiségével összeegyeztethetetlen szerződésszegő állapot fenntartásában, különös tekintettel arra, hogy az eltérő magatartás nemcsak az európai jogállamiság szellemét sértené, hanem közvetlenül is veszélyeztetné a médiapiac etikai és jogi normákon nyugvó biztonságos működését” – írták.

Rossz volt a pályázati kiírás?

“Semmilyen bíróság nem mondta ki, hogy a Klubrádió nem sugározhat Tatabányán és Esztergomban, azt viszont igen, hogy olyan pályázatot írt ki a Médiatanács, melyet nem lehetett szabályosan kitölteni” – ismertette álláspontját a Klubrádió. Szerintük ezúttal azért alakult így az eredmény, mert a hatóság olyan pályázati feltételeket fogalmazott meg, amelyek betartása nem volt lehetséges – fogalmaz a Klubrádió.

A Fővárosi Ítélőtábla megállapította, hogy a Médiatanács alaki érvénytelenség körében hozott határozatának mindössze egyetlen eleme, a Médiatanács által hibásan szerkesztett formanyomtatvány kijavítása eredményezett egyedül alaki érvénytelenséget, amelyért a felelősség a Médiatanácsot terheli, a jogkövetkezmények viszont a Klubrádiót sújtották.

A Fővárosi Ítélőtábla szerint a Médiatanács által az esztergomi és tatabányai frekvenciák hasznosítására kiírt pályázati felhívások következetlenek és szakmaiatlanok, a pályázatban megválaszolandó kérdések pedig irracionálisak voltak. A Médiatanács a pályázati feltételek számonkérésében sem volt következetes, a pályázati eljárásra vonatkozó szabályokat pedig megsértette, bár elvárható lett volna, hogy jogkövető magatartást tanúsítson – áll a rádió közleményében.

A médiatörvény akkor teszi lehetővé ideiglenes frekvenciaengedély megadását, amikor a lejárt hullámhosszal összefüggésben pályázati folyamat zajlik. Mint írják, a Médiatanács hibája miatt eredménytelenül lezárult pályázati folyamat következtében az esztergomi és a tatabányai hullámsáv esetében éppen nincs ilyen – szerintük ezért vetette föl a hatóság a Klubrádió elhallgattatásának ötletét a két városban.

“Van azonban megoldás, ami kizárólag a hatóság hozzáállásán múlik, azon, hogy betölti-e a sajtószabadság, illetve a médiaszolgáltatások sokszínűsége érdekében rárótt társadalmi feladatot. Az Inforádió hasonló helyzetbe került 2012 tavaszán, ám a Médiatanács megtalálta a kiutat: habozás nélkül meghirdette a jeles adó frekvenciáját és azonnal kiadta a 60 napos ideiglenes engedélyt.” – olvasható a Klubrádió közleményében.

Szerintük a hatóság feladata most is pontosan ugyanez lenne, ráadásul ezúttal a hivatal kárt is okozott – tehát beállt a kárenyhítési kötelezettségük is. A Klubrádiót is terheli hasonló kötelezettség, aminek azzal tud eleget tenni, ha türelmesen folytatva az adást bevárja a Médiatanács korrekt intézkedését. Mint fogalmaznak, a tisztességes – a folyamatos műsorszolgáltatás lehetőségét biztosító – döntés ráadásul a “hatalom” számára azzal a haszonnal is jár, hogy elhárítja a diszkrimináció vádját, legalábbis ebben az esetben.

A Klubrádió a kérdéses jövőjű esztergomi és tatabányai frekvenciákon túl jelenleg ideiglenes engedéllyel a budapesti 95.3 MHz-en, illetve még élő jogosultsággal a debreceni 93.5 MHz-en, a gyöngyösi 88.9 MHz-en, illetve a kecskeméti 97.7 MHz-en fogható. Korábban szóltak a Tisza-tó térségében, valamint a Dunántúlon is. Utóbbi régióban öt frekvenciájuk is volt, az adók lekapcsolását pedig hasonló botrány övezte.

(RADIOSITE.HU)