Átrendeződik a budapesti körzeti rádiós piac.  A 89.5-ön a Prodo Voice Zrt., a 95.3-on az Autorádió Kft., a 103.9-en pedig a Juventus Rádió nyert. A Rádió 1 és a Klubrádió elveszítette fővárosi frekvenciáit. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a mai napon döntést hozott a Budapest 89.5 MHz, a Budapest 103.9 MHz és a Budapest 95.3 MHz helyi körzeti rádiós frekvenciákra kiírt pályázatok tárgyában. Mindhárom budapesti frekvencián várhatóan már 2012. év első negyedévében új rádióadók kezdhetik meg működésüket.

A Médiatanács a három budapesti kereskedelmi frekvenciára 2011 júliusában tette közé pályázati felhívásait, „kevesebb kötöttség több magyar zene” mottóval. 2011. augusztus 30-án az érdeklődők a három jogosultságra összesen 20 pályázati ajánlatot nyújtottak be. A formai és tartalmi vizsgálatok után végül 16 pályázati ajánlat maradt versenyben. Az NMHH hivatalának előterjesztése alapján a Médiatanács 2011. december 20. napján döntött a három nyertes ajánlatról.
A pályázati felhívások kiemelt célja volt az állami tulajdonú frekvenciákkal való hatékony gazdálkodás. A három nyertes pályázó az eredeti, „kikiáltási árnál” jóval magasabb díjajánlatot tett, átlagosan több tízmillió forinttal ajánlottak többet, mint a pályázati felhívásban szereplő kiindulási összeg.
Fontos célkitűzés volt, hogy a rádiók műsoraiban a tájékoztató, a szórakoztató, és zenés jelleg mellett a helyi közélet is hangsúlyos szerepet kapjon. A helyi közélettel foglalkozó műsorok arányát tekintve valamennyi pályázó közül a Prodo Voice Zrt. tette a legmagasabb vállalást műsortervében. A pályázók komolyan vették a magyar zenei arányra vonatkozó kívánalmakat is, amire valamennyien a lehető legtöbb pontszámot kapták.
A pályázati eredmények értelmében a Budapest 89.5 MHz frekvenciára a Prodo Voice Stúdió Műsorszolgáltató Zrt., a Budapest 103.9 MHz frekvenciára a Rádió Juventus Műsorszolgáltató Zrt. (Juventus Rádió), a Budapest 95.3 MHz frekvenciára pedig az Autórádió Műsorszolgáltató Kft. a köthet műsorszolgáltatási szerződést a Médiatanáccsal.
A Médiatanács 2012 első negyedévében további két budapesti frekvenciapályázat (Budapest 92.9 MHz, és Budapest 96.4 MHz) eredményéről hoz döntést.

Mi van most, mi lesz ezután?

A 103.9-en jelenleg sugárzó Rádió 1 és a 95.3-on sugárzó Klubrádió elveszítette fővárosi frekvenciáját. Előbbinek még van esélye a 96.4 és 92.9 MHz-re, melyet jövőre hirdetnek ki, a Klubrádió azonban lehúzhatja a rolót Budapesten, hacsak nem tudnak megállapodni egy nyertes céggel, vagy egy működő rádióval.

A 95.3 MHz-re jogosult Autórádió Kft. mögött piaci pletykák szerint lengyel szakmai befektetők, illetve a Roxy Rádió korábbi vezetősége áll. Az idén alakult cég, pontosabban korábbi tulajdonosa, az Alagút Média Kft. a Love Rádió, Autó FM, Tourist FM, Energia FM és Roxy Rádió neveket lajstromoztatta a jogvédő hivatalnál. A Roxy visszatérésére utalhat, hogy a cégtulajdonos Tamás Hajnalka korábban a Roxy Rádió-t üzemeltető cég ügyvezetőjének (Alexander Skvortsov) jobbkeze volt.

A legnagyobb elérésű 89.5 MHz-re jogosult Prodo Voice Zrt.ről a médiatanács kiemelte, hogy a helyi közéleti műsorok arányára a legmagasabb vállalást tette. Idén júliusban alakultak, 50 millió forintos tőkével. Vezérigazgatója a jászalsószentgyörgyi lakcímű Kiss Anikó, többségi tulajdonosa a szolnoki lakcímű Gerardus Petrus Jacobus Ligtenberg. A pályázatukban megjelölt médiaszolgáltatási név egyelőre nem megerősített információk szerint Young FM.

A Klubrádió közleménye alapján „a dolgok jelenlegi állása szerint” fővárosi frekvencia nélkül marad a talk & news formátumú médium. Mindent egy lapra tettek fel, kizárólag a 95.3-as jogosultságra pályáztak, ezt pedig elbukták. Erről bővebben itt.

A Juventus Rádió üdvözölte a Médiatanács döntését, mely alapján az eddig a  Rádió 1 által használt frekvencián, a 103.9 MHz-en folytathatják a sugárzást. Közleményükben megköszönték hallgatóik támogatását.

A Rádió 1 egyelőre nem nyilatkozik. Bár a jelenleg használt 103.9 MHz-es frekvenciájukat elvesztették, a két, még nem elbírált fővárosi frekvenciára, a 92.9 és a 96.4 MHz-re is pályáztak – a szintén hozzájuk köthető -, a pécsi Rádió 1 címére bejegyzett Rumba Rádió Kft.-vel. Így nem jelenthető ki, hogy a Rádió 1 elhallgat Budapesten, ugyanis még csak a jövő év elején bírálják el ezeket a sávokat. Ha nem nyernek ezeken a pályázatokon sem, még mindig ott van a médiaszolgáltatásra jogosult nyertes társaságok, vagy a már működő rádiók megvásárlásának lehetősége.

Átalakulóban a rádiópiac

A közelmúltban több rádió fejezte be a sugárzást, vagy önként, vagy azért, mert a médiahatóság bevonta az engedélyüket díjtartozás miatt. A rádiók a gazdasági válság legnagyobb vesztesei a reklámpiacon, 2009-ben 30%-os csökkenést szenvedett el az iparág, 2010-ben újabb 10%-kal volt kevesebb a reklámköltés ebben a szegmensben. Növekedni tavaly egyedül a Class FM, a Rádió 1 és a Jazzy Rádió tudott a regionális és országos rádiók piacán.

A fővárosi körzeti adók közül az elmúlt egy évben lehúzta a rolót többek közt a Sztár FM, a RiseFM, a radiocafé 98.6 és a Roxy Rádió is.

Az új belépőknek a nulláról kell felépíteni arculatukat és piacukat, ez a jelen gazdasági helyzetben szakmabeliek szerint szinte lehetetlen feladat.

(RADIOSITE.HU)